Zoek MDM

Bulletin

MAZDA 323 JAAR 2000

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #16095 door handmatig-mechanisch
MAZDA 323 JAAR 2000 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo vrienden, goedenavond.
Ik schrijf om wat hulp te vragen met betrekking tot een probleem met mijn auto in de werkplaats, waardoor ik geen middelen meer heb.
Om te beginnen wil ik jullie vertellen dat dit een Mazda 323 uit 2000 is, 1,6 cc, ZM-motor. Hij heeft een startprobleem, wat betekent dat de motor niet aanslaat.
Volgens wat er al in de werkplaats is gedaan, produceert de motor geen brandstof of vonk. De stroomsignalen naar de bobines vallen binnen de parameters, evenals het spanningssignaal voor de injectoren. De ECU is vervangen en de motor startte. Niet 100%, maar hij liep ongeveer 15 minuten prima en viel toen stil. Men dacht dat de ECU de oorzaak was, maar toen ik hem weer in gebruik probeerde te nemen met de eerder genoemde ECU, startte hij niet, onder dezelfde omstandigheden als de vorige ECU. We zijn verder gegaan met de motorcontroles en hebben de krukaspositiesensor (CPK) verwijderd en wat metingen gedaan met een voltmeter. Dit is een van mijn vragen over het probleem. Wat betreft de technische informatie over deze sensor: de weerstandswaarde die hij volgens de handleiding zou moeten hebben, is ongeveer 550 ohm, en de sensor had ongeveer 20 ohm, dus besloten we hem te vervangen door een nieuwe originele. Toen we de sensor eenmaal in handen hadden, maten we hem en de weerstandswaarde was 26 ohm. Hij was geïnstalleerd en weigerde nog steeds te starten. Mijn vraag is: was de nieuwe defect? Of is dat de weerstandswaarde die hij zou moeten hebben, ook al staat er in de handleiding iets anders?
Ik verzoek u mij te helpen en wacht op uw antwoord, dat zich op dit specifieke probleem zal richten; al het andere is uitgesloten.
Alvast hartelijk dank.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #16140 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: MAZDA 323 BJ 2000
Kijk, de waarheid is dat de weerstandswaarde in de handleidingen meestal van alles zegt. Het is een standaard. Als je naar de autodata kijkt, zouden alle sensoren een weerstandswaarde van 500 ohm tot 650 ohm moeten aangeven. De nieuwe in Fiat heeft echter een weerstandswaarde van 1200 ohm. Je hebt niet ongelijk, want deze sensor is verantwoordelijk voor het verzenden van het vonksignaal en de injectievolgorde. Ik raad je echter aan om naar het huis te gaan waar je de sensor hebt gekocht en om een andere te vragen, zodat je hem daar in de winkel kunt meten. Ze kunnen je dat niet weigeren en vergelijken en ons dan laten weten hoe het gaat, zodat we kunnen zien wat we kunnen doen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #16141 door handmatig-mechanisch
Ik vergat te zeggen dat hij wel startte, maar niet goed liep. Controleer de afstelling. Soms heeft dit afstellingsprobleem direct invloed op de ontsteking en injectie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #22532 door handmatig-mechanisch
Afgaande op de symptomen die je noemt, had ik een tijdje geleden hetzelfde probleem, alleen met een Hyundai Elantra. Ik had geen vonk of stroomtoevoer naar de injectoren. Na verschillende tests en metingen stelden we vast dat het niet de krukas of de bobine was. Het probleem zat in het brandstofpomprelais, aangezien dat relais de injectoren, bobine en sensoren van stroom voorziet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #22533 door handmatig-mechanisch
Houd er rekening mee dat als de timing een halve of één tand afwijkt, de ECU dit zelf corrigeert met behulp van de CKP- en CMP-sensoren, die de timingvervroeging corrigeren. Als de timing twee tanden te ver afwijkt, kun je de kleppen raken.