Hallo:
Ik ben geen monteur, ik werk in de productie van autosubframes. Het probleem ligt bij mijn auto. Kunt u mij vertellen waar het probleem zou kunnen zitten?
Auto: MEGANE 1.9 dci uit 2001. Km: 230.000
Probleem:
1) Continu algemeen vermogensverlies gedurende de laatste 10.000 km
2) Af en toe en willekeurig, maar altijd op de snelweg (steeds vaker), zelfs als ik gas geef, schokt de motor lichtjes, verliest vermogen, soms zelfs van 120 km/u naar 40 of 30 km/u in een minuut of twee (het toerental daalt langzaam, bijna altijd vanaf 2.000 tpm in de 5e versnelling). Het gebeurt vaker als ik vol gas geef, maar het gebeurt niet altijd als ik hem hard push en soms gebeurt het als ik heel langzaam rijd.
Ik zet de motor uit (geen noodzaak om hem uit te zetten), laat hem twee of drie minuten rusten en het is weer oké.
3) Er brandt geen storingslampje.
4) Bosch heeft CLIP geïnstalleerd (sorry als dat niet de technische naam is) en er zijn geen actieve fouten, noch in het geheugen, noch iets abnormaals. Ze hebben ook niets abnormaals aan de motor gezien, zelfs niet toen de auto tijdens een proefrit uitviel.
5) Het probleem is dagelijks, maar na het vervangen van de accessoireriem, olie en alle filters (500 km geleden) liep de auto een week lang perfect.
6) Tijdens het vervangen van de accessoireriem ging de externe waterpomp kapot en liep alle koelvloeistof eruit (de pomp is vervangen, voor het geval dat dit ermee te maken heeft dat hij een week lang goed heeft gewerkt).
7) De auto oververhit niet, lekt geen water en verbruikt geen olie.

EGR-klep (de 3e), flowmeter, ECU-programmering, turbopakkingen, turboleidingen (2), katalysator (3e), voorkatalysator, enz., enz., nieuw voor 50.000 km.
9) Hij lijkt iets beter te lopen als je Bardhal professioneel additief aan de brandstof toevoegt om de injectoren te reinigen, maar ook dan gaat het mis (veel minder vaak, hoewel het willekeurig is). Ik heb dit de afgelopen 500 km twee keer herhaald.
10) De distributie moet per km (90.000) vervangen worden, maar ze zeggen dat het er niets mee te maken heeft (ik wil eerst afwachten of dit opgelost kan worden).
Vanwege een soortgelijk probleem met vermogensverlies (het was continu en ik kwam niet harder dan 80 km/u) en omdat de ECU ook niets aangaf, ben ik naar Renault Zaragoza (Retailgroup) gegaan. De auto stond meer dan 6 weken in de garage (ik zweer het) en het kostte me meer dan € 2.000 om hem te repareren + € 500 voor een huurauto + € 120 voor een expert (pas toen wisten ze wat het was). Ik zie er dus tegenop om alles te demonteren en te vervangen om te zien wat er mis is. Ik ga hem niet naar Renault brengen.

De enige optie die ik bij mijn lokale garage krijg, is om hem te demonteren... te beginnen met de brandstofinjectie en het elektronische gaspedaal te controleren.
Heel erg bedankt.