Zoek MDM

Bulletin

Vermogensverlies op Megane 1.9dci 2001

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16038 door handmatig-mechanisch
Vermogensverlies bij een Megane 1.9dci uit 2001 Geplaatst door manual-mecanica
Hallo:
Ik ben geen monteur, ik werk in de productie van autosubframes. Het probleem ligt bij mijn auto. Kunt u mij vertellen waar het probleem zou kunnen zitten?
Auto: MEGANE 1.9 dci uit 2001. Km: 230.000
Probleem:
1) Continu algemeen vermogensverlies gedurende de laatste 10.000 km
2) Af en toe en willekeurig, maar altijd op de snelweg (steeds vaker), zelfs als ik gas geef, schokt de motor lichtjes, verliest vermogen, soms zelfs van 120 km/u naar 40 of 30 km/u in een minuut of twee (het toerental daalt langzaam, bijna altijd vanaf 2.000 tpm in de 5e versnelling). Het gebeurt vaker als ik vol gas geef, maar het gebeurt niet altijd als ik hem hard push en soms gebeurt het als ik heel langzaam rijd.
Ik zet de motor uit (geen noodzaak om hem uit te zetten), laat hem twee of drie minuten rusten en het is weer oké.
3) Er brandt geen storingslampje.
4) Bosch heeft CLIP geïnstalleerd (sorry als dat niet de technische naam is) en er zijn geen actieve fouten, noch in het geheugen, noch iets abnormaals. Ze hebben ook niets abnormaals aan de motor gezien, zelfs niet toen de auto tijdens een proefrit uitviel.
5) Het probleem is dagelijks, maar na het vervangen van de accessoireriem, olie en alle filters (500 km geleden) liep de auto een week lang perfect.
6) Tijdens het vervangen van de accessoireriem ging de externe waterpomp kapot en liep alle koelvloeistof eruit (de pomp is vervangen, voor het geval dat dit ermee te maken heeft dat hij een week lang goed heeft gewerkt).
7) De auto oververhit niet, lekt geen water en verbruikt geen olie.
8) EGR-klep (de 3e), flowmeter, ECU-programmering, turbopakkingen, turboleidingen (2), katalysator (3e), voorkatalysator, enz., enz., nieuw voor 50.000 km.
9) Hij lijkt iets beter te lopen als je Bardhal professioneel additief aan de brandstof toevoegt om de injectoren te reinigen, maar ook dan gaat het mis (veel minder vaak, hoewel het willekeurig is). Ik heb dit de afgelopen 500 km twee keer herhaald.
10) De distributie moet per km (90.000) vervangen worden, maar ze zeggen dat het er niets mee te maken heeft (ik wil eerst afwachten of dit opgelost kan worden).

Vanwege een soortgelijk probleem met vermogensverlies (het was continu en ik kwam niet harder dan 80 km/u) en omdat de ECU ook niets aangaf, ben ik naar Renault Zaragoza (Retailgroup) gegaan. De auto stond meer dan 6 weken in de garage (ik zweer het) en het kostte me meer dan € 2.000 om hem te repareren + € 500 voor een huurauto + € 120 voor een expert (pas toen wisten ze wat het was). Ik zie er dus tegenop om alles te demonteren en te vervangen om te zien wat er mis is. Ik ga hem niet naar Renault brengen.:onzeker: :S
De enige optie die ik bij mijn lokale garage krijg, is om hem te demonteren... te beginnen met de brandstofinjectie en het elektronische gaspedaal te controleren.
Heel erg bedankt.:(

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16076 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Vermogensverlies in een Megane 1.9dci uit 2001
Hoi Chabier,
je rapport is behoorlijk uitgebreid; alles wat getest moest worden, is gedaan. Vertel me één ding: heb je de compressie van de cilinders gemeten? Hoe doen de brandstof- en luchtfilters het? Welke rook komt er vrij als die kapot gaan? Dit zijn dingen om in gedachten te houden. Succes,
Miguel

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden - 14 jaar en 11 maanden geleden #16102 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Vermogensverlies in een Megane 1.9dci uit 2001
Heb je de flowmeter al lang geleden vervangen?
Zo niet, probeer hem dan eens schoon te maken met de daarvoor bestemde spray.
Als het probleem dan nog steeds niet is verholpen, kan het zelfs de druksensor van de injectierail zijn. Ik denk niet dat dat het is, maar het zou kunnen.
Laatst bewerkt: 14 jaar 11 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16105 door handmatig-mechanisch
Ze hebben een uitlezing gedaan en die was in orde (bij Bosch), maar het probleem is dat de motor willekeurig en alleen onderweg uitvalt, dus niet in de werkplaats en bij stationair draaien. En als je onderweg stopt (wanneer de motor uitvalt) en de computer inschakelt (wat de manager van de Bosch-werkplaats deed), is de storing al verholpen, hoewel de ECU nooit iets aangeeft.
Wat de filters betreft... die zijn nieuw. Met een filter en een vervangende riem werkten ze een week prima, maar het is hetzelfde.
Als de motor uitvalt, komt er geen rook uit... de afgelopen dagen is er wel witte rook uitgekomen, maar nu niets meer.
Ik merk de afgelopen twee dagen dat de auto het probleem af en toe een paar seconden heeft, dat wil zeggen dat je zelfs de brandstofinjectie kunt horen, die een seconde of twee instabiel is, en dan is het meteen weer normaal.
Heel erg bedankt!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16106 door handmatig-mechanisch
Luchtmassameter 50.000 km geleden vervangen. Ik ben nu aan mijn derde toe. Net als de EGR.
De andere keren dat de luchtmassameter het begaf, voelde het anders... een algemeen vermogensverlies (wat het geval is) en een geleidelijk verlies, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.
Ik heb het in de werkplaats gevraagd en de Bosch-werkplaatsmanager die hem testte, vertelde me (hij zei) dat het absoluut niet het juiste idee was.
Nu dit de afgelopen twee dagen gebeurt, naast wat ik al heb beschreven, merk je nu, zelfs als hij goed loopt, dat de brandstofinjectie enkele tienden van een seconde of een seconde stopt met "blazen"... we gaan een sensor of zoiets proberen... Ik weet het niet, het lijkt op een vals contact.
Het zou logisch zijn als de ECU geen storing aangeeft als hij bijvoorbeeld het signaal van de elektronische gasklep verliest... Als het de druksensor van de injectorrail was... had de ECU dan een storing moeten aangeven?
Heel erg bedankt allebei!!!