Zoek MDM

Bulletin

f8q-motor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15960 door handmatig-mechanisch
F8Q-motor Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, kan iemand mij zijn/haar mening geven? Ik heb een Trafic met een F8Q dieselmotor en er komt olie omhoog via de gasklep en via de slang naar het inlaatspruitstuk, waar de olie zich verzamelt. Het is geen grote hoeveelheid. Is dit normaal? Mijn monteur zegt dat het een probleem met de cilinderkop is. Ik heb een andere monteur geraadpleegd en hij vertelde me dat het te wijten is aan een probleem met de zuigerveren. Kan iemand mij zijn/haar mening geven? Bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15980 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: F8Q-motor
molinaru schreef:

Hallo, kan iemand mij zijn/haar mening geven? Ik heb een Trafic met een F8Q dieselmotor en er komt olie omhoog via de gasklep en via de slang naar het inlaatspruitstuk, waar de olie zich verzamelt. Het is geen grote hoeveelheid. Is dit normaal? Mijn monteur zegt dat het een probleem met de cilinderkop is. Ik heb een andere monteur geraadpleegd en hij vertelde me dat het te wijten is aan een probleem met de zuigerveren. Kan iemand mij zijn/haar mening geven? Bedankt!

Dit komt meestal door een probleem met de zuigerveren. Dit komt doordat de cilinder en de zuigerveren erg versleten zijn en niet goed comprimeren, waardoor er geen goede afdichting is tussen de zuigerveren en de cilinder. Dit compressielek loopt tussen de zuigerveren door en komt in de vorm van gassen in het carter terecht. Deze gassen stijgen vervolgens op via de gasafvoer en worden vervolgens als olie in de inlaat afgezet. Je moet hier heel voorzichtig mee zijn, want wanneer er veel olie naar de inlaat wordt gepompt, kan de dieselmotor met deze olie ontbranden en in toeren omhoog gaan, dat wil zeggen dat hij vanzelf volledig accelereert. Als dit je overkomt (ik hoop van niet), zet hem dan in de hoogste versnelling, met de koppeling en de rem ingetrapt. Dat is de enige manier om hem te stoppen, anders blijft hij accelereren tot de motor geen olie meer heeft en tegen de tijd dat hij stopt, heb je een kapotte motor.
Mijn advies is om hem zo snel mogelijk uit elkaar te halen, de cilinders te meten, de slijtage te bekijken en de motor te repareren. Dat is de beste optie. Nou, ik hoop dat ik je geholpen heb. Knuffels.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15993 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: F8Q-motor
Alvast bedankt, uw reactie is erg belangrijk en ik zal er rekening mee houden. Een knuffel.