Zoek MDM

Bulletin

Is mijn dynamo of elektrische systeem kapot?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 2 maanden geleden #15767 door handmatig-mechanisch
Is mijn dynamo of elektrische systeem kapot? Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo. Deze website is een geweldige ontdekking voor mij, een zeer goede bijdrage. Ik wil u graag over mijn zaak vertellen, maar eerst denk ik dat het nodig is u over mijn voertuig te vertellen:
Merk: Chevrolet
Oorsprong: VS
Model: Chevette Hatchback 5-deurs
Bouwjaar: 1978
Kilometerstand: 75.000 mijl
Staat: Uitstekend, nooit gecrasht, uitstekende staat. 10 jaar in opslag
Dynamo: Delco Remy 12v 63 ampère ingebouwde regelaar.
Accu: Exide 12v 60 ampère. Drie maanden in gebruik.
Elektrische uitrusting: alles origineel, geen extra accessoires behalve de radio met twee luidsprekers.
Het probleem is als volgt. Een jaar geleden zette ik dit kleine juweeltje weer op de weg nadat het 10 jaar was opgeslagen, het enige probleem was dat de originele fabrieksdynamo het begaf. Daarom ging ik naar een onderdelenwinkel waar ik een GEREVISEERDE dynamo kreeg waarvan ik de specificaties hierboven aangeef. Deze auto heeft een voltmeter op het dashboard, die overdag altijd op of boven de 14 volt blijft. Ik geef aan dat het daglicht is, dus het is duidelijk dat het enige werkende elektrische systeem een Pioneer-radio met twee driewegluidsprekers is – kortom, een normale radio met laag vermogen. Hoewel het prima werkt, heb ik (met hulp van iemand anders) gemerkt dat wanneer ik in mijn achteruit schakel, de achteruitrijlichten weliswaar aangaan, maar feller worden als ik het gaspedaal intrap, waardoor het motortoerental stijgt. Het probleem doet zich voor wanneer de auto rijdt met een hoger stroomverbruik, bijvoorbeeld 's nachts. Laten we alles wat er met de auto gebeurt vertalen naar het stand-by toerental, dat altijd rond de 900 of 1000 toeren per minuut ligt. Ik zet de koplampen of het grootlicht aan (dus het grootlicht) en het radiogeluid valt weg, maar komt dan meteen weer terug. De voltmeter daalt onmiddellijk tot maximaal 9 of 8 volt. Het toerental van de auto neemt toe tijdens het rijden en alles is weer normaal. Ik stop bij een stoplicht of stopbord, keer terug naar stationair toerental en de voltmeter zakt weer, zelfs als ik de radio uitzet om hem weer aan te zetten als ik gas geef. Onnodig te zeggen dat de grootlichtverlichting van de auto een zeer lage intensiteit bereikt. Om nog maar te zwijgen van het inschakelen van de alarmlichten bij het afslaan; ze knipperen zelfs niet tenzij het toerental hoger is. Met het voertuig op stationair toerental of iets hoger, schakel ik de alarmlichten in, en alle lichten beginnen te dimmen en in intensiteit toe te nemen terwijl de alarmlichten knipperen. Ten slotte, de volgende dag, verwijder ik de accu om hem aan te sluiten op een lader, en het duurt ongeveer een uur om hem op te laden.
Hoewel de dynamo gereviseerd was, heb ik de koolborstels, spanningsregelaar, tridiodes en gelijkrichter vervangen, en hetzelfde probleem blijft bestaan. Mijn vraag is als volgt:
1) Het meest logische is dat mijn dynamo gewoon kapot is.
2) Het elektrische systeem van mijn auto is beschadigd.
Ik gebruik de tweede optie omdat ik het interessant vind dat wanneer ik de lichten, alarmlichten of achterruitverwarming aanzet, gebeurt wat ik al zei: de radio stopt en gaat twee of drie seconden later weer verder.
Ik hoop dat je me kunt helpen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 2 maanden geleden #15776 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Is mijn dynamo of elektrische systeem kapot?
Ik raad aan om je accu 's nachts los te koppelen om te controleren op stroomlekken. Zo ja, dan moet je het probleem onderzoeken, of het nu een aardingsdraad is of een schakelaar in de deuren, kofferbak of zelfs je audiosysteem. Op basis van wat je zegt over het onderhoud van de dynamo, raad ik aan deze te vervangen door een nieuwe, omdat gereviseerde dynamo's soms spanningsproblemen veroorzaken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15790 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Is mijn dynamo of elektrische systeem kapot?
Kijk, het is me niet duidelijk of je accu 's nachts leeg raakt. Zo ja, dan kunnen er twee dingen zijn, of een van de twee: je dynamo levert niet genoeg stroom (wat betekent dat hij niet in optimale conditie is), of je accu houdt de lading niet meer vast (hij moet vervangen worden). Maar laten we bij het begin beginnen, ik ben het eens met scort7913: schakel 's nachts je radio, interieurverlichting en alles wat energie verbruikt, hoe minimaal ook, uit. Koppel je accu los (deze moet op een donkere plek staan), benader het accucontact en kijk heel voorzichtig, sluit de accu aan en los (plak het contact gewoon vast). Als je een kleine vonk ziet, is er mogelijk ergens in je installatie een kleine kortsluiting; daarom moet alles in je auto uit staan, want één lampje, hoe klein ook, genereert een kleine vonk wanneer je je accu aansluit.
Nu we je elektrische systeem hebben gecontroleerd, laten we het over je accu hebben: een elektricien kan de dichtheid van je accu controleren en je vertellen of deze lading vasthoudt of vervangen moet worden. Dit is heel goedkoop. Daar kunnen ze ook de hoeveelheid stroom die uit de dynamo komt controleren en kijken of deze overeenkomt met de normale parameters (misschien is de stroom die de dynamo levert te laag en kan deze het verbruik van uw auto niet aan).
Mijn persoonlijke mening, gebaseerd op wat u ons hebt verteld, is dat de dynamo niet genoeg stroom levert om aan de behoeften van uw auto te voldoen. Hij moet worden vervangen door een exemplaar met een hogere capaciteit. Maar het kan geen kwaad om uw accu te controleren en te kijken of er mogelijk kortsluiting is. Succes.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15802 door handmatig-mechanisch
Controleer allereerst hoeveel lading uw dynamo levert, met alles aan en stationair draaiend. Als deze lading goed is en alles uit staat, dat wil zeggen bij lage snelheid, moet deze ongeveer 13,5 volt leveren bij stationair draaien en met alles uit. Als deze meting niet goed is, meet u de lading rechtstreeks in de dynamo met de tester. In dit geval moet u dat doen tussen de positieve stroomuitgang en de aarde, wat dezelfde behuizing is als de dynamo, en moet u een kabel aansluiten van de positieve kant van de accu naar de positieve kant van de dynamo en testen hoe het gaat. Als het niet werkt, koppelt u de ampère- of voltmeter los (de klok die u noemt) en verbindt u de kabels ervan, dat wil zeggen de twee die naar de klok toe gaan of erdoorheen lopen, en test u of er dan niets werkt. Laat het ons weten, dan kunnen we doorgaan met proberen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15808 door handmatig-mechanisch
Ik ben ontzettend dankbaar voor jullie reacties. Ik waardeer ze allemaal, maar ik wil ook graag mijn vragen stellen, zodat ik de procedures duidelijker kan uitvoeren:
1) Voor zover ik weet, verbruiken alle radio's tegenwoordig stroom als de auto uit staat, om het geheugen te behouden of zelfs de tijd. De analoge klok van de auto blijft ook altijd lopen, dus die verbruikt ook stroom. Ik vertel je dit omdat ik, toen ik de test in het donker uitvoerde en de accuconnectoren loskoppelde en weer aansloot om te kijken of hij vonkte... ik denk dat het logisch is dat hij vonken trekt, omdat de analoge klok en de radio (normale) stroom verbruiken. Kunt u dit voor me verduidelijken?
2) Ik heb de accu laten testen en die is in perfecte staat, geen problemen.
3) Ik heb een oudere dynamo ingebouwd die ik had en die werkt iets beter. De symptomen zijn met 50% afgenomen, dus ik denk dat het de dynamo is, hoewel de voltmeter nog steeds daalt met de lichten aan, niet meer naar 8 of 9 volt, maar naar 12.
Ik wacht in ieder geval op de antwoorden op vraag één om de verbruikstest uit te voeren.
Nogmaals bedankt.