Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de nieuwe Peugeot Boxer 2.2HDI 100pk

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 maand geleden #15230 door handmatig-mechanisch
Goedemiddag forumvrienden, ik heb een Peugeot Boxer 2.2HDI 100 pk uit 2006. Toen ik hem een jaar later kocht, ging het lampje van de uitlaatgasrecirculatieklep branden. Ik bracht hem naar de garage en ze hebben hem vervangen. Ze hebben hem nu ongeveer drie keer vervangen. Hij heeft last van vermogensverlies met schokken bij het opschakelen en hij stoot veel zwarte rook uit. Naarmate de motor beter presteerde, werd de diagnose gesteld en werd de uitlaatgasrecirculatieklep verwijderd en vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Er werd een nieuwe diagnose gesteld en de katalysator werd verwijderd. Die werd vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Uiteindelijk werd er een nieuwe diagnose gesteld en de flowmeter werd verwijderd, maar die bleef hetzelfde. Volgens de computer klopt er niets. Als iemand me met dit probleem zou kunnen helpen, zou ik dat zeer op prijs stellen. Met vriendelijke groet aan iedereen op het forum.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 4 weken geleden - 15 jaar 4 weken geleden #15268 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met de nieuwe Peugeot Boxer 2.2HDI 100pk.v
Mogelijk is er een probleem met de vacuümslangen die de motoractuatoren via de magneetkleppen aandrijven.

Laat ik het uitleggen: turbomanagement, EGR en een paar andere dingen worden vacuüm aangestuurd via magneetkleppen.

Als een magneetklep defect raakt, verschijnt er automatisch een eenduidige code in de diagnose (EGR-actuator defect... Drukverhogingsactuator defect...) noem maar op.

MAAR als een vacuümslang defect raakt of als de vacuümpomp van de motor weinig zuigkracht heeft, werken de magneetkleppen, maar het probleem is dat de actuatoren niet op tijd bewegen!

Dus: de EGR-klep faalt omdat de ECU hem opdracht geeft om te openen, maar hij opent niet, of niet zoals het hoort; de turbodruk faalt omdat de luchtkamer die de blow-by beperkt, door vacuüm wordt aangestuurd en niet goed werkt... De flowmeter faalt omdat hij te veel lucht meet (bijvoorbeeld wanneer de turbo blaast terwijl hij dat niet zou moeten doen) en buiten het bereik valt...

Kortom, vijftigduizend storingen en geen daarvan is 100% correct. Allemaal door een kapot plastic T-stukje of een rot slangetje dat eraf is gevallen...

Controleer eerst alle slangetjes die uit de vacuümpomp komen en controleer met een vacuümmeter of er geen vacuümlekken of geperforeerde membranen in de actuatoren zitten.

Iets anders dat nogal wat problemen veroorzaakt, is de intercooler; soms raakt die geperforeerd of gescheurd, of breekt een turboslang, waardoor de samengeperste lucht van de turbo de straat in ontsnapt. Dit veroorzaakt storingen in de turbodruksensor, zwarte rook, storingen zoals een defecte flowmeter of een beschadigde EGR.

Om dit uit te sluiten, sluit u, afgezien van een visuele inspectie van de slangen, de uitlaatslang van de intercooler aan op het inlaatspruitstuk, verwijdert u de flowmeter en steekt u een andere plug in de slang die om de flowmeter heen zit.

De slangen worden vervolgens onder druk gezet tot maximaal 1,5 bar. Als u een "pffffffffffffff" hoort (een fluitend geluid ergens vandaan), betekent dit dat we de storing hebben gevonden.

Als u daar was begonnen, had u uzelf wat geld bespaard.

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 15 jaar 4 weken geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.