Als ik me niet vergis, gebeurde er in deze auto dat de VERKEERDE remvloeistof op het circuit werd bijgevuld, waardoor de rubbers van de hoofdremcilinder afbraken.
Ten eerste, als je niet helemaal zeker weet wat je gaat aanraken van de veiligheidsuitrusting en geen "monteurvriend hebt om te verbranden", is de enige uitweg om naar de garage te gaan. Ten tweede "verdwijnt" remvloeistof niet spoorloos. Hiermee bedoel ik dat als je ooit een laag remvloeistofniveau ziet, maar binnen de MIN- en
MAX-limieten, JE NIET MOET BIJVULLEN!! Want het enige wat er gebeurt, is dat de vloeistof zich in de remklauwen bevindt door de natuurlijke slijtage van de remblokken.
In zo'n geval zal het openen van de remklauwen bij het vervangen van remblokken of -schijven en -blokken het vloeistofniveau terugbrengen naar het volledige niveau (MAX wanneer de remblokken nieuw zijn).
Als we bijvullen, bereiken we dat het remvloeistofreservoir overstroomt en de lak bij de hoofdremcilinder afbladdert.
NOG IETS!!! De remvloeistof in "normale" auto's is DOT 4 of DOT 5 remvloeistof volgens de DIN 1703-norm, van synthetische oorsprong en lichtgeel van kleur.
Sommige Citroëns gebruiken groene LHM-vloeistof van minerale oorsprong, en andere ATF Dexron II. Dit is een rode vloeistof van minerale oorsprong.
Zowel de groene als de rode vloeistof zijn volledig onverenigbaar met remvloeistof en worden alleen gebruikt in sommige modellen met centrale ophanging en remsystemen (Citroën, Mercedes, Audi...) en niet in al die merken.
Voor meer informatie kunt u altijd terecht bij de mensen in de auto-onderdelenwinkel. Dezelfde mensen die u de remblokken voor 55 euro verkochten, zouden moeten weten dat uw auto een bepaalde remvloeistof, een bepaalde antivries, een bepaalde olie, een bepaald filter... gebruikt. Dus, vraag het bij twijfel eerst; u bespaart veel geld.
Remvloeistof gaat gemiddeld twee jaar of 100.000 km mee, net als antivries voor motoren, al ken ik genoeg mensen die ook niet verversen... (wat er daarna gebeurt, is een persoonlijke kwestie). In principe gaat de vloeistof langer mee als je de remmen van je auto niet te zwaar belast, maar het is aan te raden om hem uiterlijk elke vier jaar te verversen.
Ik ga hier niet verder op in. Met vriendelijke groet.