Zoek MDM

Bulletin

Verschillen tussen Cherokee-zuigers van 97 tot 92. Vraag.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 week geleden #14995 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal... mijn vraag is dat ik een eenvoudige 4.0L pick-uptruck uit 1997, een Grand Cherokee Laredo, heb. Een zuiger in cilinder 6 is gebroken. Omdat ik er geen op de sloop kon vinden, die uit hetzelfde jaar kwam als de pick-uptruck, vond ik een XJ Cherokee uit 1992. Toen ik de zuigers uit die pick-uptruck verwijderde, realiseerde ik me dat hij dikkere zuigers had, dezelfde cilinderdiameter en drijfstanghoogte. Ik heb een zuiger gekocht om het blok van mijn Grand Cherokee uit 1997 op te meten. Het blijkt dat ik nog steeds bang ben dat dit in de toekomst gevolgen kan hebben (natuurlijk moet ik de 6 zuigers van 1992 naar 1997 vervangen met hun drijfstangen). Verschillen in het aanzicht van de zuiger
(Vernie is niet gekalibreerd).

Zuiger uit 1997: zeer dunne zuigers, dunne zuigerveren.

Zuiger uit 1992: dikke zuigers en dikke zuigerveren

, maar ze hebben allebei dezelfde diameter.
Ik denk dat de XJ's sterker zullen worden geleverd voor op het circuit. Ik zou graag uw opmerkingen over deze kwestie horen met het oog op een toekomstig probleem. Bedankt...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 week geleden #15030 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Verschillen in Cherokee-zuigers van 97 tot 92 (twijfel)
In principe zijn lichtere zuigers met dunnere zuigerveren gebouwd om de rotatie van de motor te "verlichten" en de wrijving tussen cilinder en zuiger te verminderen, hoewel dit een kortere levensduur heeft dan zuigers met dikkere zuigerveren.

Het probleem ontstaat doordat de krukas een contragewicht heeft om zuigers en drijfstangen met een bepaald gewicht te dragen, en als we de zuigers lichter maken, zullen de contragewichten van de krukas te groot zijn, wat trillingen veroorzaakt tijdens het draaien van de motor.

De motor uit '97 leverde mogelijk iets meer vermogen dan de motor uit '92, maar ik denk niet dat het een enorm verschil zou maken. (Eerlijk gezegd heeft geen van beide motoren veel vermogen voor de cilinderinhoud.)

Aan de andere kant ben ik voorstander van het bestellen van motorsets bij motorrevisiebedrijven, omdat deze gloednieuw en geïnspecteerd zijn, en, belangrijker nog, gegarandeerd passen op de motor waarvoor ze bedoeld zijn.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 1 week geleden #15058 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Verschillen in Cherokee-zuigers van 97 tot 92 (twijfel)
Vriend, ik raad je aan om de originele zuigers te monteren die bij die motor geleverd zijn. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat jouw model hyperauthentieke zuigers gebruikt, en hoewel de andere ongetwijfeld goed zullen werken, zal de levensduur van de motor aanzienlijk worden beïnvloed. Sterker nog, ik heb gezien dat alle zuigers van eerdere modellen, tot die uit de jaren 70, met die motor werken, en ze proberen dit te verhelpen door de motoren te tunen. Sommige gebruiken wel vier zuigerveren, terwijl andere de olieveer op de zuigermantel gebruiken. Kortom, als een auto voor normaal gebruik is, is de originele natuurlijk altijd beter, als je die kunt krijgen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 10 maanden geleden #16232 door handmatig-mechanisch
Sorry voor de late reactie.
Ik heb het risico genomen om zuigers uit 1992 te monteren omdat het bewerkingscentrum (gelijkrichter) me vertelde dat er geen problemen waren sinds ik het had meegenomen en me een eerlijke kans gaf door de zuigers te wegen en te zeggen dat ze binnen de parameters vielen. Ik werk er nu een maand aan en het heeft me nog geen problemen opgeleverd. De machine is vrij sereen. Hij is vervangen:

standaard zuigerveren,
metalen voor de krukas,
standaard drijfstang en hoofdlagers, standaard
klepstoters,
oliepomp,
waterpomp,
bekrast, de cilinderinlaten hadden geen afdichting,
de kop is gereviseerd, alle kleppen zijn vervangen omdat er 3 een kapotte fitting hadden, voor de veiligheid zijn de rest vervangen,
alle waterafdichtingen zijn vervangen,
zuigers van de 1992 xj
en de rest, drijfstangen, de cups (lepels) komen uit dezelfde motor.
Ik hoop dat hij ongeveer 3 jaar meegaat en als de motor kapot gaat, laat ik het je weten en bedankt voor je reactie.