Zoek MDM

Bulletin

Olieverbruik Renault Twingo

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1494 door handmatig-mechanisch
Olieverbruik Renault Twingo Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb onlangs een Renault Twingo uit 1998 gekocht, blijkbaar met een goede motor en 100.000 km af fabriek. Nadat ik de olie had ververst en na meer dan 1.000 km had gecontroleerd, heb ik er ongeveer 1 liter bijgegooid. Bij controle bleek er wat olie te lekken via de oliepeilstok en blijkbaar ook via het kleppendeksel, aangezien er wat druppels in het uitlaatspruitstuk zaten. Ik heb de peilstok vervangen, maar het verbruik blijft hetzelfde. Ik heb de handleiding gelezen voordat ik de oliepeilstok verwijderde, en daarin staat dat een verbruik van 1 liter per 1.000 km normaal is. Klopt dit? Of is het iets minder, en zo ja, wat is de reden?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1495 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Olieverbruik Renault Twingo
Het verbruik is niet normaal. Ik heb er ook een van hetzelfde model, en die verbruikte nooit zoveel olie. Het meeste was een halve liter. Je moet ergens een lek hebben, tenzij de klepsteelafdichtingen versleten zijn. Of, als je echt pech hebt, de zuigerveren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1502 door handmatig-mechanisch
Rookt de motor blauw? Want als hij rookt bij accelereren of bergopwaarts rijden, verbrandt hij olie. Als je niet merkt dat hij rookt, moet hij olie spuiten.

Deze motoren lekken vaak olie via het kleppendeksel, maar er zou heel veel olie uit moeten spuiten om een liter per duizend kilometer te verbruiken.

Ik had een Express, met dezelfde motor maar dan met een 1,4-liter cilinderinhoud, en die verbruikte helemaal geen olie; hij had 223.000 kilometer op de teller.

De olie die ik erin deed, was een normale SAE 20W-50, omdat olie met een lage SAE-viscositeit niet geschikt is voor deze motoren omdat die door de zuigerveren lekt.

Mocht je de motor moeten openen, wat waarschijnlijk het geval zal zijn, en heb je hulp nodig, plaats dan een bericht op het forum en we helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1507 door handmatig-mechanisch
Hij stoot geen blauwe rook uit, althans niet met het blote oog, aangezien dit een van de eerste tests was die we uitvoerden. Hij laat ook geen plasjes olie achter waar hij gestopt is. Het enige wat zichtbaar is, zijn druppels olie in het achterste spruitstuk, blijkbaar afkomstig van het kleppendeksel of een lek via de cilinderkop.
Groeten aan iedereen, en hartelijk dank voor jullie input. Als ik hem uit elkaar haal, laat ik jullie weten wat erin zit.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 3 weken geleden #16467 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik ben nieuw hier, maar mijn baas is smeermiddelenvertegenwoordiger in Uruguay (Texaco, Shell, Petrobras, Esso en Castrol). Soms gebeuren dit soort dingen bij het wisselen van oliemerk of viscositeit. Heb je het merk en type olie ook vervangen? Probeer het na een paar kilometer nog eens, want dat kan gebeuren. Vervang de olie door olie van hetzelfde merk en met dezelfde eigenschappen, want dat gebeurt zelden met zo weinig kilometers. Mijn auto is een Twingo uit '94 met 247.000 km op de teller en die verbruikt geen brandstof. Ik gebruik Texaco Havoline 20W50 en die verbruikt geen brandstof. Ik ververs de olie elke 4.000 km, maar ik heb gehoord dat dit soms gebeurt bij het wisselen van smeermiddelmerk. Succes.