Zoek MDM

Bulletin

INSTALLEER VENTILATORKOPPELING OP CHEVY NOVA 74 / 4,1lt / 6L

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14753 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal:

De Chevy Nova uit '74 met een 4,1 liter (250i.c.) zes-in-lijn motor heeft een vaste ventilator. Ik wil graag een ventilator met ventilatorkoppeling installeren, maar de waterpomp heeft een lange as en laat dit niet toe.
Is er een ander model waterpomp met een korte as?
Zijn er aanpassingen mogelijk, zoals het installeren van een kunststof propeller van een ander automodel?
Sommige liefhebbers stellen voor om de propeller te verwijderen en een elektrische ventilator te installeren, maar ze geven geen duidelijkheid over welke. Weet iemand een model elektrische ventilator dat efficiënt genoeg is voor dit type motor?

Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14774 door handmatig-mechanisch
Aver Nova 74, eerst wil ik dat je me duidelijk maakt waarom je de vaste ventilator wilt vervangen. Wordt de auto warm of zoiets? Nou ja, hoe dan ook, een elektrische ventilator kan op elke auto worden aangepast. Zorg er gewoon voor dat hij het grootste oppervlak van de radiator bedekt, en pas hem vervolgens aan door de ventilatorankers te verlengen. Er wordt een stuk gemaakt om de radiator niet te hoeven boren. Als je besluit, vraag me dan om het elektrische schema voor de installatie. Ter informatie vertel ik je dat de elektrische ventilator beter koelt en je 5 kilo gewicht van de motor verwijdert, wat, samen met de betere koeling, zorgt voor een iets krachtigere motor. En ja, je kunt propellers en alles vervangen, je hoeft alleen maar aan te passen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14780 door handmatig-mechanisch
Hallo Kikemec:
Bedankt voor je suggesties. De huidige ventilator is een vaste, metalen ventilator met flexibele bladen (zwaar), en de motor warmt alleen op bij druk verkeer of op lange hellingen. Het idee achter de ventilator is om de luchtweerstand van de vaste ventilator te verminderen en het brandstofverbruik te verhogen, met een lichte verbetering van het motorvermogen.
Ik ben het met je eens over de elektrische auto, maar ik wil de motor graag zo "origineel" mogelijk houden. Als je echter een model kent dat op een elektrische auto is gebaseerd en werkt in een ander voertuig met een motor die net zo groot of groter is dan de 4.1 in mijn Nova, zou ik die optie zeker overwegen. In dat geval heb ik het elektrische abonnement nodig dat je aanbiedt.
Met vriendelijke groet.