Hieronder beschrijf ik stap voor stap de demontage, montage en timing van de distributie van die motor:
DEMONTAGE:
Verwijder het luchtfilter, de hulpaandrijfriemen, de waterpomppoelie, de stuurbekrachtigingspomppoelie (indien nodig), het kleppendeksel, het bovenste distributiedeksel (NUM 1), de bouten van de krukaspoelie (4 bouten NO. 2), de krukaspoelie (NUM 3) en het onderste distributiedeksel (NUM 4).
Draai vervolgens de krukas totdat cilinder 1 (distributiezijde) op BDP (Bovenste Dode Punt) en in compressie staat (nokkenaspunten naar boven gericht).
Vervolgens controleren we het vliegwiel om er zeker van te zijn dat de referentiemarkering naar de nokkenas wijst (NUMMER 5). Vervolgens plaatsen we een plaat in de gleuf aan de achterkant van de nokkenas, zodat deze vastklikt tegen het bovenoppervlak van de cilinderkop (NUMMER 6).
Vervolgens moet u een pen in de injectiepomppoelie steken om de pomptiming te handhaven (NUM 7) (ik gebruik meestal een kleine ratelsleutel, ik weet niet of het maat 10, 11 is...).
Draai de spanmoer los (NUM

en draai hem naar links om de rol van de riem af te halen, draai de moer opnieuw vast, maar niet te veel. Houd de rol voorlopig stil totdat u de nieuwe rol moet spannen.
Om de motor weer in elkaar te zetten, gaat u in omgekeerde volgorde te werk als bij de demontage. Zorg ervoor dat de borggereedschappen en de krukasmarkering op het vliegwiel overeenkomen. Draai volgens Autodata de centrale nokkenasbout (nummer 9) los en tik op de punt van de bout om de poelieconus los te maken. Stel vervolgens de spanning van de distributieriem af met een spanningsmeter.
Ik doe dit zelf niet, ik leg de riem gewoon op de overeenkomstige tand van de nokkenaspoelie en span deze aan totdat de as iets draait en de plaat loslaat. Op die manier is alles PRECIES HETZELFDE ALS VOORDAT DE OUDE RIEM VERWIJDERD WORDT.
Groeten en ik hoop dat het je helpt.