Zoek MDM

Bulletin

HULP BIJ DISTRIBUTIE IBIZA 1.9 D 1995 dringend!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden - 15 jaar en 3 maanden geleden #14460 door handmatig-mechanisch
Hallo jongens, laatst besloot ik de timing van mijn Ibiza 1.9D uit 1995 te doen, en toen ik dat deed, zag ik dat de riem was verschoven en over de timing was gegaan. En nu heb ik de krukas-timing op een bepaald punt, de nokkenas-timing op een ander punt, de pomp-timing op weer een ander punt... Ik heb een andere motor met exact dezelfde timing en ik merkte, en ik heb dezelfde timing erop gezet, dat als ik hem start, hij niet start, dat komt omdat de krukas precies andersom was... help alstublieft.... als ik naar de andere motor kijk, als ik een van de cilinders op BDP heb, weet ik dat kleppen 3 en 6 op mij drukken en ik zou graag willen weten wanneer die kleppen op mij drukken, welke cilinders bovenop zitten.

Help alstublieft, ik heb het echt nodig, want ik heb de auto stilgezet. Groeten
Laatste editie: 15 jaar 3 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14474 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: HULP BIJ DISTRIBUTIE IBIZA 1.9 D 1995 dringend!
Ik denk dat de nokkenas niet goed staat op het BDP van cilinder 1. Je moet de kleppen van cilinder 4 of 1 verkeerd hebben staan, als cilinder 4 op compressie staat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden - 15 jaar en 3 maanden geleden #14483 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: HULP BIJ DISTRIBUTIE IBIZA 1.9 D 1995 dringend!
Hieronder beschrijf ik stap voor stap de demontage, montage en timing van de distributie van die motor:

DEMONTAGE:

Verwijder het luchtfilter, de hulpaandrijfriemen, de waterpomppoelie, de stuurbekrachtigingspomppoelie (indien nodig), het kleppendeksel, het bovenste distributiedeksel (NUM 1), de bouten van de krukaspoelie (4 bouten NO. 2), de krukaspoelie (NUM 3) en het onderste distributiedeksel (NUM 4).

Draai vervolgens de krukas totdat cilinder 1 (distributiezijde) op BDP (Bovenste Dode Punt) en in compressie staat (nokkenaspunten naar boven gericht).

Vervolgens controleren we het vliegwiel om er zeker van te zijn dat de referentiemarkering naar de nokkenas wijst (NUMMER 5). Vervolgens plaatsen we een plaat in de gleuf aan de achterkant van de nokkenas, zodat deze vastklikt tegen het bovenoppervlak van de cilinderkop (NUMMER 6).

Vervolgens moet u een pen in de injectiepomppoelie steken om de pomptiming te handhaven (NUM 7) (ik gebruik meestal een kleine ratelsleutel, ik weet niet of het maat 10, 11 is...).

Draai de spanmoer los (NUM 8) en draai hem naar links om de rol van de riem af te halen, draai de moer opnieuw vast, maar niet te veel. Houd de rol voorlopig stil totdat u de nieuwe rol moet spannen.

Om de motor weer in elkaar te zetten, gaat u in omgekeerde volgorde te werk als bij de demontage. Zorg ervoor dat de borggereedschappen en de krukasmarkering op het vliegwiel overeenkomen. Draai volgens Autodata de centrale nokkenasbout (nummer 9) los en tik op de punt van de bout om de poelieconus los te maken. Stel vervolgens de spanning van de distributieriem af met een spanningsmeter.

Ik doe dit zelf niet, ik leg de riem gewoon op de overeenkomstige tand van de nokkenaspoelie en span deze aan totdat de as iets draait en de plaat loslaat. Op die manier is alles PRECIES HETZELFDE ALS VOORDAT DE OUDE RIEM VERWIJDERD WORDT.

Groeten en ik hoop dat het je helpt.
Laatste editie: 15 jaar 3 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14491 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor de hulp, het is echt nuttig. Ik ga het vanochtend proberen. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #14594 door handmatig-mechanisch
Ik heb de krukas en de brandstofpomp teruggeplaatst, maar ik weet niet hoe ik de nokkenas terug moet plaatsen. Hoe doe ik dat? Is er een bordje? HELP ALSTUBLIEFT