Zoek MDM

Bulletin

diesel stortklep

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 1 maand geleden #1397 door handmatig-mechanisch
Ik wil graag weten of het een goed idee is om een dumpvalve te installeren op een diesel, bijvoorbeeld op mijn Audi A3 2.0 TDI.

Wat voor effect zou dat op de auto hebben? Is het alleen voor de "pfff" of is het ook goed voor de turbo?

Zou hij er wat vermogen bij krijgen?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 1 maand geleden #1453 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp Re: diesel dump valve
Ik heb je onderwerp verplaatst naar "mechanische problemen" omdat ik denk dat je vraag beter op dit forum past. Het kan ook nuttig zijn voor iedereen die het leest.

De wastegate is alleen nodig bij turbobenzinemotoren.

Ik zal het kort uitleggen: bij een turbobenzinemotor sluit je de gasklep in het inlaatspruitstuk wanneer je gas geeft. Op dat moment ontstaat er een enorm vacuüm achter de gasklep en een aanzienlijke drukstijging ervoor. Hierdoor wordt de turbo, die aan de turbinezijde ook geen uitlaatgas meer ontvangt, sterk afgeremd. Bij het accelereren voelt de motor traag aan totdat de turbo weer aanslaat.

Om dit te voorkomen, is er een wastegate geïnstalleerd, die lucht uit de turbo in de luchtstroom "dumpt" of deze bij benzinemotoren weer naar de inlaat van de turbocompressor voert om te voorkomen dat de flowmeter een hogere waarde meet dan de werkelijke waarde wanneer je de gasklep sluit.

De wastegate bestaat uit een behuizing die in tweeën wordt gedeeld door een membraan dat wordt aangestuurd door een gekalibreerde veer. De ene kant van het membraan wordt aangestuurd door de turbodruk en de andere kant van de veer door het inlaatvacuüm. Dit betekent dat het alleen opengaat wanneer de turbodruk hoog is en het vacuüm achter de gasklep ook hoog is (d.w.z. wanneer je hard terugschakelt).

Dit is nutteloos bij een dieselmotor, omdat die geen gasklep heeft, en alle lucht die de turbo kan blazen, wordt de motor ingezogen. De turbo vertraagt dus niet wanneer je terugschakelt.

Je zult het vermogen helemaal niet verhogen omdat er een wastegate in zit, en ik denk niet dat je die open kunt krijgen omdat je inlaatvacuüm nodig hebt, dus het is beter om het zo te laten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar oud 3 weken geleden #1468 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp Re: diesel dump valve
Zeer goede uitleg!!!