Zoek MDM

Bulletin

Onstabiele stationairloop op Ford Mondeo

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 4 maanden geleden #12598 door handmatig-mechanisch
Onstabiel stationair toerental van de Ford Mondeo Geplaatst door manual-mecanica
Ik heb een Mondeo 1.8 16v benzinemotor uit 2001 en als ik bij een stoplicht stop, stijgt het stationair toerental tot 1400 tpm en zakt dan weer naar 900 tpm. Is er een handleiding waarin ik kan zien wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 4 maanden geleden #12604 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Onstabiele stationairloop van een Ford Mondeo
Controleer de TPS, Ford faalt meestal op dat soort punten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 4 maanden geleden #12615 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Onstabiele stationairloop van een Ford Mondeo
IAC-klep

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 4 maanden geleden #12617 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor jullie antwoord, maar ik weet niet eens wat de TPS is of waar de IAC-klep zit. Als jullie me wat meer uitleg zouden kunnen geven, zou ik dat op prijs stellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 4 maanden geleden #12647 door handmatig-mechanisch
De TPS is de positiesensor van de gasklep en bevindt zich in het inlaatlichaam aan de zijkant. Hij heeft de vorm van een slak. De stekker bevindt zich erboven. Koppel hem los en test de vrachtwagen om te zien wat er gebeurt. De IAC is de stationairregelklep en bevindt zich in hetzelfde lichaam, maar tegenover of aan één kant van de TPS. Ik denk niet dat het deze klep is, want bij Ford is het een membraan en werkt het zowel bij hoge als bij lage snelheid. Het is echter eenvoudig te controleren of u de klep loskoppelt en de motor veel moet versnellen of moet uitschakelen. Als het hetzelfde blijft, is de motor defect. Als u hem bovenop raakt en het toerental varieert, is de motor in slechte staat.