Ondanks dat ik een ervaren monteur ben, liep ik tegen problemen aan bij het vervangen van de waterpomp van een EcoSport uit 2004. Deze heeft een 2.0L-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, dezelfde als de Focus en andere Fords. Normaal gesproken zit de waterpomp vast met slechts drie bouten en is hij makkelijk te verwijderen, maar deze was niet zo eenvoudig en bezorgde me veel moeite. Nadat ik had geprobeerd hem los te wrikken met een beitel, lukte het me alleen om één van de lipjes te breken. Uiteindelijk heb ik de rechter koplamp verwijderd, waardoor ik er beter bij kon. Mijn advies voor dit soort vastzittende pompen (wat zelden voorkomt) is om een koevoet en een grote hamer te gebruiken en er hard op te slaan aan de bovenkant, vlakbij de waaier. Zodra hij loskomt, steek je een schroevendraaier in de bovenkant en tik je er van onderaf op. Herhaal dit proces aan de bovenkant om de schroevendraaier verder naar binnen te duwen, en de volgende keer dat je er op tikt, komt hij er zo uit.