Zoek MDM

Bulletin

Mogelijke mechanische misleiding door dealer

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #12038 door handmatig-mechanisch
Mogelijke mechanische misleiding door dealer Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb een Renault Clio 1.4 16V. Een jaar geleden heb ik de distributieriem en de zogenaamde "hulpriem" (en bijbehorende accessoires) vervangen.

Onlangs had ik pech doordat de hulpriem brak, waardoor ook de hoofdriem brak, met ernstige motorschade tot gevolg.

Toen ik de auto naar de monteur bracht waar ik normaal gesproken kom, vertelde hij me dat de hulpriem brak doordat een van de poelies die de riem ondersteunde, was gaan bewegen en de hulpriem had laten barsten. Aangezien deze poelie niet wordt vervangen bij het vervangen van de hulpriem (volgens hem doet geen enkele monteur dit), heeft de huidige storing niets te maken met de reparaties van een jaar geleden en valt deze dus niet onder de reparatiegarantie.

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan vertellen of je bij het vervangen van de distributieriem en de hulpriem ook deze poelies moet vervangen.
Alvast bedankt voor uw aandacht.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #12039 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Mogelijke mechanische misleiding door dealer
Hallo: Een tijdje geleden had het bedrijf waar ik werkte een Opel Astra. Tijdens een reparatie vervingen ze beide riemen die ook bij jou waren vervangen, en na bijna een jaar brak de airco-riem, evenals de distributieriem. De auto reed op de snelweg, waardoor de cilinderkop barstte.
De dealer zei dat het niet hun schuld was, maar dat bleek wel zo te zijn. Het is hun plicht om ook de riemspanners te vervangen om dit te voorkomen, dus moesten ze de auto onder garantie repareren (inclusief een nieuwe cilinderkop).

Ik hoop dat deze informatie nuttig is.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #12059 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Mogelijke mechanische misleiding door dealer
Hallo vriend, net zoals mijn collega Tapipe zegt: bij het vervangen van de distributieriem moeten ook de spanrollen vervangen worden. Dit is een basisveiligheidsregel om dit soort storingen te voorkomen. Ik vind dat zij de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de werkzaamheden op de plek waar je het hebt laten doen. Veel succes en met vriendelijke groet. :)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #12067 door handmatig-mechanisch
rokanrol, je moet voorzichtig zijn met het schrijven in de berichten, want je zegt dat de riemen zijn vervangen en dat is oké, de spanrollagers worden ook vervangen elke keer dat je de riem vervangt als een vorm van veiligheid, zoals Jal zegt, maar je hebt het over de poelies, de poelies worden niet vervangen als je een riem vervangt, dat gebeurt niet omdat het niet nodig is, tenzij de riem is versleten of gepit, of de spie en de verankering ervan in slechte staat zijn. nu is het extreem moeilijk en het is ook heel vreemd en het gebeurt maar heel weinig keer dat wanneer het element of de hulpaandrijfriem wordt doorgesneden, dit schade aan de distributieriem veroorzaakt omdat ze van elkaar gescheiden zijn en niet bovenop elkaar werken, ze worden gescheiden door een metalen of plastic afdekking, wat kan gebeuren waardoor beide riemen beschadigd raken, is dat de demper of krukaspoelie eraf komt, er gaat tijd verloren en er schade aan de cilinderkop ontstaat, anders kan het niet. Het is mogelijk dat dit is gebeurd omdat het in veel gevallen voorkomt, bijvoorbeeld bij de Honda-motor waarbij dit onderdeel rolt wanneer het op de sleutel wordt gemonteerd en wat er met u is gebeurd, gebeurt. Het andere probleem is dat het na een jaar moeilijk nog onder de garantie valt, want als het te wijten is aan een slechte procedure of een fout van de monteur, zou de storing zich binnen een maand moeten openbaren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 6 maanden geleden #12721 door handmatig-mechanisch
Als de auto onder garantie valt en door hen onderhouden wordt, is het hun VERPLICHTING om het probleem op te lossen. Anders moeten ze een aanbevelingsbrief schrijven. Mijn baas kocht een L200. Bij 80.000 km bracht hij de auto naar de garage voor een onderhoudsbeurt en eiste dat de riem vervangen zou worden. Ze vertelden hem dat bij 120.000 km de riem vervangen zou worden tot 10.000 km. Daarna brak de riem en ging alles kapot. Direct daarna wilden ze de motor repareren. Hij eiste een nieuwe motor, omdat hun laatste defect door nalatigheid eindigde met een aanbevelingsbrief. Om een rechtszaak te voorkomen, monteerden ze een gloednieuwe motor. Slaap niet als de auto nog onder garantie valt.