Zoek MDM

Bulletin

Ontluchten van het koelsysteem van een 1.9 dti Megane, bouwjaar 99

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #12020 door handmatig-mechanisch
Hallo!!
Ik zou graag willen weten of iemand me kan helpen en uitleggen hoe ik het koelcircuit kan ontluchten. Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, maar het lukt me niet.

Het eerste wat ik doe is de dop van het expansievat verwijderen en de schroef van de thermostatische kast losdraaien. Ik vul antivries via het expansievat tot het uit het gat in de thermostatische kast komt. Vervolgens draai ik de schroef van de thermostatische kast terug en vul ik het expansievat tot het maximum. Ik sluit de dop en laat de auto een tijdje draaien totdat de thermostaat meerdere keren opengaat. Het grootste probleem is dat er soms geen vloeistof in het expansievat zit en soms wel vol. Wat doe ik verkeerd? Of wat is de oplossing?
Alvast bedankt en met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #12063 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Koelsysteem ontluchten van een 1.9 dti Megane, bouwjaar 99
Voor dat soort ontluchting, hetzelfde als bij Peugeot, Volkswagen en Corsa, en ik hoest, maak ik me geen zorgen meer. Het beste is om te ontluchten als het koud is, de tank te vullen tot het niveau en een paar keer te blazen, druk uit te oefenen op het systeem totdat het niveau in de jerrycan niet meer daalt. Start het dan, zonder de dop terug te draaien, laat het draaien totdat de ventilator drie keer heeft gedraaid, stop het dan en kijk waar het niveau staat. Laat het natuurlijk een paar seconden afkoelen, stop, controleer het niveau en vul het indien nodig bij, en dat is alles.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #12079 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Koelsysteem ontluchten van een 1.9 dti Megane, bouwjaar 99
Bedankt voor de hulp, ik ga het proberen en kijken of het voor mij werkt. Ik word er namelijk gek van.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 8 maanden geleden #12084 door handmatig-mechanisch
Beste Carlos, als ik een Mégane moet ontluchten, doe ik dat altijd met een koude motor. Ik ontlucht via de dop van de thermostaatkast tot er geen lucht meer uitkomt. Vervolgens vul ik het expansievat tot aan de bovenste vulmarkering. Ik plaats het deksel erop en draai het goed vast. Controleer vooraf of het deksel in goede staat is en geen kalkaanslag of roestvorming vertoont, waardoor de klep niet goed kan functioneren. Deze klep regelt namelijk de druk van het watercircuit. Zoals de naam van het reservoir al zegt, is het een expansievat. Het waterpeil fluctueert afhankelijk van de bedrijfsdruk. Voordat de thermostaat opengaat, stijgt het waterpeil of de koelvloeistof, omdat de druk oploopt tot 1 bar of 1 kg. Zodra de thermostaat opengaat, daalt de vloeistof. De precieze regeling gebeurt met een koude motor. Ik hoop dat het je helpt. Tot de volgende keer, Dario

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 3 maanden geleden #36595 door handmatig-mechanisch
Hallo: Ik heb problemen met mijn Megane 1.9 dti uit 1999. Gisteren heb ik het koelsysteem gedemonteerd om het schoon te maken, evenals de radiator, en alle bougies verwijderd. Ik heb hem weer in elkaar gezet, gevuld met koelvloeistof en hij werkte perfect. De volgende dag, toen ik hem wilde starten, zag ik dat de solenoïde de hele nacht had aan gestaan, de kilometerstandindicator op het dashboard brandde en de koppeling van de aircocompressor was geactiveerd (dit alles ZONDER CONTACT). Kunt u mij helpen bepalen wat het probleem zou kunnen zijn?

kikemec schreef: Voor dit soort ontluchtingen, hetzelfde als bij Peugeot, Volkswagen en Corsa, en ik hoest, maak ik me geen zorgen meer. Het beste is om te ontluchten als het koud is, de tank te vullen tot het niveau en een paar keer te blazen, waarbij u druk op het systeem uitoefent totdat het niveau in de jerrycan niet meer zakt. Start het dan, zonder de dop erop te draaien, laat het draaien totdat de ventilator drie keer heeft gedraaid, stop het dan en kijk waar het niveau staat. Laat het natuurlijk een paar seconden afkoelen, stop, controleer het niveau en vul indien nodig bij, en dat is alles.