Vriend, voor mij is het niet de turbo, die turbo werkt perfect. Wat jou overkwam, was dat toen de olie in de auto op was, de zuigerveren werden afgeveegd, waardoor er compressie naar het carter werd geleid (ja, dat gebeurt bij versleten motoren). Daardoor steeg de olie op en kwam via de gasleiding die het carter met de inlaat van de motor verbindt in de inlaat van de motor terecht. Over het algemeen gaat het gas, veroorzaakt door de olietemperatuur, daar doorheen en wordt een deel ervan meegesleurd. Wanneer de carterdruk een bepaald punt overschrijdt, zorgt het blazen door die leiding voor overmatige olieweerstand richting de inlaat. Een manier om dit te testen is door die leiding los te koppelen en losgekoppeld te laten. De rook stopt pas als alles is opgebrand, maar na ongeveer 5 of 10 minuten intensief rijden (je moet de turbo maximaal laten werken en je geen zorgen maken dat hij niet nog meer kapot gaat dan hij is) zou die rook moeten verdwijnen of afnemen. Een andere manier om dit te testen is door de dop van de motorolievuller te verwijderen en deze ongeveer 30 seconden met je hand af te dekken. Als de opening opengaat wanneer je je hand weghaalt, heb je een probleem met de zuigerveren. Als je wilt, kun je deze tijd verlengen tot je ze moet vervangen door de slang te verwijderen die het carter met de inlaat verbindt en te testen. Als er veel rook is, is de kans groot dat je uiteindelijk het onderste deel van de motor (krukas, cilinderbussen en zuigers) moet vervangen. Groeten en ik hoop dat mijn antwoord helpt. Ik kan je vertellen dat de turbo niet kapot is, want het is mij overkomen op de weg dat de turbo-oliekeerring brak en ik heb het ook met de truck gehad (hij begon vanzelf te accelereren) en de enige manier om het te stoppen, want toen ik de motor uitzette, bleef hij op snelheid met de versnellingsbak in de vijfde versnelling en de rem. En dat symptoom deed zich al voor voordat ik de motor deed, maar ik heb het een beetje opgerekt door die slang los te koppelen.