lobo1xp schreef:Nou
, de waarheid is... als een turbo werkt... zonder olie, dan gaat hij kapot. Hij brandt door... in minder dan een minuut.
En nog iets: neem niet zomaar een monteur mee. Je auto, man... ga naar een betrouwbare... betrouwbare... dat is soms meer waard dan de prijs.
De schade is al aangericht... zet meer onderdelen in elkaar. Dus, waarom koop je geen nieuwe turbo? Het hangt af van het defect, of het gerepareerd is of niet.

Voor zover ik weet, bevindt de turbo-oliegalerij zich in de hoofdgalerijen van het blok. Dit betekent dat nadat de krukas, zuigers en cilinderkop (cilinderkop "denk ik") geen smering meer hebben, de turbo ook geen smering meer heeft.

Maar als u mij vertelt dat u 3 minuten lang vol gas hebt gegeven zonder olie, dan is de motor wat mij betreft niet meer bruikbaar. Het is immers al een feit dat er geen zuigerveren, lagers, turbo, etc. in zitten.
Ik zeg dit omdat het mij is overkomen met een turbodieselmotor. Het leek wel alsof ik de truck aan het uitroken was, want hij stootte dikke witte rook uit (alleen toen de turbo op volle toeren draaide). Toen ik die slang loskoppelde en naar beneden liet hangen (hij blijft los) en de inlaat afdekte, kon ik de motor zonder problemen nog eens 40.000 km laten rijden. Groeten, VERVANG DE TURBO NIET, WANT DAT IS VERSPILLING VAN HET GEBRUIK, OMDAT JE JE MOTOR GAAT REVISEREN EN EEN TURBO VERVANGEN DIE NIET HOEFT TE WORDEN VERVANGEN, DAT WIL ZEGGEN DAT JE EXTRA GELD UITGEEFT, EN WAT EEN TURBO KOST, KOST MEER OF MINDER DAN HET LATEN REVISEREN VAN DE MOTOR VOOR HET BETREFFENDE VOERTUIG.
Wat er gebeurt, is dat het oliedrukwaarschuwingslampje al bij een lichte druk uitgaat, wat nog meer motorschade veroorzaakt. Wanneer de olie begint op te raken, zorgt de beweging van de auto (remmen, accelereren, bochten, kuilen, enz.) ervoor dat de oliepomp luchtbellen aanzuigt, wat voornamelijk schade aan de krukas en de zuigerveren veroorzaakt (deze worden gesmeerd door injectoren). Om dit te voorkomen, zijn er speciale apparaten om de werkdruk van de olie te controleren. Als deze langer dan een bepaalde tijd varieert, slaat de motor af en vermijdt u dit soort dure breuk. Een tip: gebruik 20W50 olie met een additief voor maximale compressie, aangezien de motor binnen de komende 50.000 km gerepareerd moet worden.