Hallo, goedemorgen/middag/avond.
Ik ben specifiek op zoek naar het relais dat de ruitenwissers/-sproeiers vooraan aanstuurt (ze werken helemaal niet); ze maken geen enkel geluid of iets dergelijks.
De afstandsbediening is een paar weken geleden kapot gegaan, maar hij werkte nog steeds, totdat de ruitenwissers/-sproeiers op een dag helemaal stopten met werken.
Ik heb de bedieningshendel (de hendel rechts van het stuur, die normaal gesproken de ruitenwissers/-sproeiers bedient) en de ruitenwissermotor (die zich in het midden van de motorkap bevindt, een beetje verborgen, net onder de ruitenwissers) vervangen.
Ik heb de zekering voor "Ruitenwissertimer. Ruitenwisser ruststand" al gecontroleerd en die is in orde (ik heb hem vervangen door die voor de richtingaanwijzers, die waarschijnlijk werkt en ook 10A is, en die is nog steeds hetzelfde).
Ik heb ook de relaiskast gevonden en geen van hen lijkt doorgebrand of verkeerd aangesloten te zijn.
Zitten ze in de zekeringkast? (onder het dashboardkastje) of er zitten meer relais (ik heb ook in een zwarte doos onder de motorkap gekeken, aan de rechterkant, met een heleboel draden en "dozen"; die lijken niet kapot te zijn). Heeft
iemand nog andere ideeën waar het probleem zou kunnen zitten?
De draden lijken in orde. Maar ik heb geen apparaat om elektrische spanningen en dergelijke te meten.
Bedankt en met vriendelijke groet.