Zoek MDM

Bulletin

Veel speling in de besturing van een Santana III

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #11140 door handmatig-mechanisch
Veel speling in de besturing van een Santana III Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo,

ik heb een Land Rover Santana 109 SIII uit 1980 gekocht.
Ik merk dat de besturing veel speling heeft. Is dit normaal? Is er een mechanische afstelling om dit te minimaliseren?
Met vriendelijke groet,

Cesc

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #11151 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Te veel speling in de besturing van een Santana III
Overmatige speling in de besturing is niet normaal. Is er een manier om dit te corrigeren? Controleer de stuurkolom. Er zit een stuurhuis met een bout en een moer aan de buitenkant, dat is de stuurafstelling. Draai de moer los en verplaats de bout tot de speling minimaal is. Verwijder niet alle speling, want er moet een tolerantie zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #11154 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Te veel speling in de besturing van een Santana III
Hoi Kikemec,

bedankt voor je snelle reactie.
Als ik zeg dat er te veel speling is, bedoel ik dat ik constant de stuurpositie aan het aanpassen ben om het recht te houden.
Ik heb de servicehandleiding van de website gedownload. Ik zal het opzoeken en als ik vragen heb, laat ik het je weten.

Met vriendelijke groet,

Cesc

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #11161 door handmatig-mechanisch
Oké, geen probleem. Maar als je de stuurwielpositie corrigeert, moet je de uitlijning van de auto controleren. Om dit te laten werken, kun je het beste de fusees of stuurkogels vervangen, en indien mogelijk ook de kogelgewrichten. Laat me meteen even weten hoe het gaat. Maar wat je me vertelt, heeft te maken met de fusees. Als je het stuur loslaat, helt de auto dan merkbaar over aan één kant?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 7 maanden geleden #11236 door handmatig-mechanisch
Hallo,
op het moment dat ik het stuur loslaat, is het niet zo dat het naar één kant zakt alsof er sprake is van uitlijning. Wat ik merk en zie aan het stuur is dat er te veel speling is. Dat wil zeggen, als ik rechtdoor ga, kan ik het stuur heel subtiel naar rechts of links bewegen. Het heeft op dat moment geen invloed op de stuurmechanica, omdat er geen wrijving is.