Zoek MDM

Bulletin

Opel Corsa, 1995

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #10893 door handmatig-mechanisch
Opel Corsa, 1995 Uitgegeven door manual-mecanica
Hallo forumleden, hierbij presenteer ik een probleem met een Opel Corsa uit 1995, Duitse motor, dubbele nokkenas en 1.6 GLX-motor. Het injectiesysteem van dit voertuig is een Multitec S 95, multipoint. De regeleenheid of ECU is 16213739 en de fabrikantcode is RQ. Het probleem is als volgt: dit voertuig startte helemaal niet, hoe hard ik het ook probeerde. Nu start hij wel, maar ik heb foutcode -19-, RPM SENSOR SIGNAAL. Deze geeft aan dat de sensor slecht is of ontbreekt en dat het een opgeslagen fout is. Het probleem is als volgt: deze motor, een X 16 XE, heeft een nokkenassensor en een andere volger. Als een van deze in slechte staat zou zijn, zou er geen vonk zijn en zou de motor niet starten. Ik heb de nokkenassensor vervangen en de motor start en loopt goed, maar het controlelampje gaat weer branden en met dezelfde code. Als iemand iets soortgelijks is overkomen met een Corsa of een ander voertuig, reageer dan zodat ik een idee kan krijgen van de details, aangezien ik geen computer van hetzelfde voertuig bij de hand heb om het te testen. Dank u wel.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #10897 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Opel Corsa, 1995
Hallo,
Code 19 is inderdaad voor de krukassensor. De auto zou moeten starten, zelfs als je deze krukassensor loskoppelt. Zolang de nokkenassensor in orde is, kun je die eenvoudig controleren. Ja, hij geeft storingen bij hoge toerentallen of hij komt niet boven de ~4500 tpm. Controleer de bedrading en het signaal dat de ECU stuurt, dit zijn pinnen A13 en A14. De eerste mag niet meer dan 0,3 V bedragen bij het starten en A14 mag ~4 V hebben bij stationair draaien. Ik voeg de oscilloscoopgolfvorm bij. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #10904 door handmatig-mechanisch
Hallo heren, ik heb een soortgelijk probleem gehad, en het is niet het eerste. Mijn oplossing was het vervangen van de krukassensor, die onder bepaalde omstandigheden af en toe kortsloeg. Het kan in ieder geval geen kwaad om de bedrading van de sensor te controleren om het uit te sluiten.
Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #10913 door handmatig-mechanisch
Hoi Kikemec, ik ben het eens met wat mijn collega's zeggen. Ik zou de sensor direct vervangen na het controleren van de bedrading, voor de zekerheid, maar het lijkt erop dat de storing door de sensor wordt veroorzaakt, vooral als hij code 19 geeft. Ik hoop dat je het kunt oplossen. Knuffels. :cheer:

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #10945 door handmatig-mechanisch
Hé Kikemec,

hoe is het gegaan met je Corsa? Proost.