Hallo.
Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Voyager uit '94. Zo nu en dan, zonder duidelijke reden, stopte hij met het registreren van toeren. Sinds de late zomer is het probleem verergerd; het komt vrij vaak voor. Het blijkt te maken te hebben met een algemene storing in het elektrische systeem, want later realiseerde ik me dat wanneer dit gebeurt, de accu niet meer oplaadt via de dynamo.
Tijdens een van de verschillende inspecties die ik heb uitgevoerd (zelf, nooit in een werkplaats), ontdekte ik een defect relais (koude start, als ik me goed herinner). Het relais ging als een gek open en dicht, afhankelijk van of de accu wel of niet oplaadde. Ik heb het vervangen en het werkte prima, slechts een paar kilometer.
Sindsdien heb ik alleen nog maar een paar delen van de bedrading kunnen inspecteren, op zoek naar blanke draden die overspraak zouden kunnen veroorzaken. Ik heb ook de aansluitingen en enkele bevestigingsmiddelen gecontroleerd, zoals die op de dynamo.
De laatste keer dat we de bus gebruikten, sneeuwde het, dus het asfalt was nat en de luchtvochtigheid was erg hoog, en hij viel slechts enkele ogenblikken uit over 60 km (een record).
Ik heb de accu vervangen omdat ik tijdens een rit zonder accu kwam te zitten. Voor zover ik weet, heeft iemand bij de garage, voordat ze hem aan mij verkochten, de accu verkeerd om aangesloten, waardoor verschillende zekeringen en de dynamo doorsloegen en de aansluitingen braken. De zekeringen en dynamo zijn uiteraard vervangen. Dat is alles wat ik weet over de elektrische geschiedenis van de bus.
Ik zou graag willen weten of iemand iets soortgelijks is overkomen of suggesties heeft voor verder onderzoek.