Hallo allemaal!
Deze keer wil ik iets met jullie delen wat ik onlangs leerde bij een garage tijdens de reparatie van mijn auto.
Het bestaat uit twee methoden om het expansievat voor koelvloeistof te reinigen, namelijk waar we het niveau controleren.
Na verloop van tijd en bij het verversen van koelvloeistof-water-koelvloeistof, hopen roest en vuil zich op die zich hechten aan het hele koelsysteem en natuurlijk aan het reservoir zelf, waardoor het in sommige extreme gevallen onmogelijk is om het koelvloeistofniveau te controleren.
Wanneer dit gebeurt, moet het als volgt worden gereinigd:
Verwijder het reservoir uit het koelsysteem.
Methode 1:
Gebruik water, zeeppoeder en zand of grit. Voeg het mengsel toe aan het reservoir en schud het. Herhaal dit proces drie keer, of totdat het er schoon uitziet.
Methode 2: Als methode 1 niet voldoende is om het reservoir te reinigen, ga dan als volgt te werk:
Doe water en creolin in een verhouding van respectievelijk 70% en 30% in een pan. Dompel het reservoir volledig onder en verwarm het 15 tot 20 minuten. Je kunt je fornuis gebruiken.
Roer door het reservoir te schudden tijdens het koken. Dit zorgt ervoor dat al het aangekoekte vuil wordt verwijderd.
Reinig het vervolgens met diesel om eventuele resten te verwijderen en reinig het tot slot met water en zeep.
Dit zorgt voor een gelijkmatige reiniging.
Groeten!