Zoek MDM

Bulletin

UITLAATPIJP

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 4 dagen geleden #9034 door handmatig-mechanisch
UITLAATPIJP Gepubliceerd door manual-mecanica
IS HET BETER OM DE UITLAAT 4:1 OF 4:2 TE MAKEN? WAT GEEFT MEER KRACHT EN BETERE PRESTATIES?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 2 dagen geleden #9051 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp Re: UITLAATPIJP
Het ontwerp en de productie van uitlaatspruitstukken zijn behoorlijk ingewikkeld. Om te beginnen moeten we een wiskundige formule hanteren die, hoewel enigszins onnauwkeurig, vrij eenvoudig toe te passen is:

Lc = (13.000 x Ge) / (RPM x 6).

Lc = Lengte van het uitlaatspruitstuk in centimeters, gemeten vanaf de uitlaatklep.
Ge = het aantal graden dat de uitlaatklep open blijft staan bij elke omwenteling van de motor. Dat wil zeggen dat er in het distributiediagram, naast de 180° die de uitlaatklep theoretisch opent, twee dimensies zijn die ervoor zorgen dat de klep langer open blijft: de AAE (Exhaust Opening Advance), die de klep iets laat openen vóór het einde van de verbrandingsslag, en de RCE (Exhaust Closing Delay), die de klep een paar graden verder openhoudt terwijl de inlaatslag begint.

Dus Ge = 180 + AAE (35°) + RCE (12°) = 227° (bijvoorbeeld).

RPM is het aantal omwentelingen waarbij de motor afslaat of waarbij we willen dat de uitlaat in optimale omstandigheden werkt (soms zijn we geïnteresseerd in een motor met een lage toerental en niet met een hoge toerental).

13.000 en 6 zijn altijd vaste waarden.

Om te bepalen wat de optimale diameter van de buis is, moet u de volgende formule gebruiken:

Diameter = 2 x de vierkantswortel van: (Vc x 2) / (Lc x 3,1416)

Waarbij Vc = het volume van de cilinder (in het geval van een motor van 2.000 cc en 4 cilinders is dat = 500 cc).

Lc = de lengte van de uitlaat in centimeters, iets wat we zojuist met de vorige formule hebben berekend.
3.1416 is het getal Pi, het is vast, zoals 2.

Deze formule is berekend voor rechte pijpen, dus het zal nodig zijn om de diameter met 10% te vergroten om de verliezen in de bochten te compenseren (bochten van 90º of meer zijn degene die aanzienlijke belastingsverliezen veroorzaken)

Met deze twee formules kunnen we de afmetingen van de diameter en lengte voor elke motor berekenen, standaard of voorbereid, om koppelingen in het uitlaatspruitstuk te maken (we gaan niet 4 uitlaten op de auto plaatsen) de diameterformule wordt gebruikt om de hoofddiameter van de uitlaatpijp te berekenen, alleen deze keer wordt het gebruikt met de totale cilinderinhoud (2000 cc) in het geval van één uitlaat of met de halve cilinderinhoud in het geval van twee uitlaten.

Wat betreft de vraag welke van de twee lay-outs beter is, de 4.2.1 of de 4.1 of de 4.2, zeg ik je, om vermogen te halen op basis van toerental, is de 4.1 de beste. Hoe langer de afzonderlijke buizen zijn en hoe paralleller ze bij de aansluiting liggen, hoe beter. (We hebben het over toerentalbereiken van 7.000, 9.000, 10.000 tpm) (Sterk afgestelde motorfietsen of motoren).

Om een vrij elastische vermogenscurve en een hoog koppel uit de motor te halen, is de beste configuratie de 4.2.1, of de 4.2 (dubbele uitlaat aan de achterzijde).

Deze laatste distributie wordt gebruikt door de meeste fabrikanten van atmosferische benzinemotoren met acht kleppen en levert zeer goede resultaten, zoals de niet-gekatalyseerde BMW 318, Opel Corsa A, Opel Kadett... Hoe langer de afzonderlijke buizen die naar de secundaire vorken leiden, hoe sneller de motor kan draaien (je benadeelt de lage toerentallen), en hoe langer de secundaire buizen die naar de primaire vork leiden, hoe meer koppel hij levert (je benadeelt de hoge toerentallen), hoewel toeren maken bij 5.000 tpm al prima is. Ik hoop dat

ik je vraag heb beantwoord. Uitlaatdempers zijn een andere wereld... maar dat is voor een andere keer.

Hartelijke groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 dag ervoor #9063 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmatige monteurs op het onderwerp Re: UITLAATPIJP
Ja, het werkt voor mij, maar het is me niet duidelijk hoe ik de AAE- en RCE-waarden bereken. Waar haal ik die waarden vandaan? En als ik het goed begrijp, moet ik die dan uit 4a2 halen en dan terugbrengen naar 1 uitgang aan het einde van de uitlaat?