Ik kocht een Jetta uit 2002 met een probleem met de distributieriem, die gebroken was en de kleppen had verbogen. Ze hadden de kleppen vervangen en de motor weer in elkaar gezet, maar de auto wilde niet starten. Ze dachten dat de timing niet klopte, dus besloten de vorige eigenaren er geen geld meer in te steken en verkochten de auto aan mij, in de veronderstelling dat de kleppen weer verbogen waren. Ik heb de motor gedemonteerd en ze bleken niet verbogen te zijn. Ik kocht een pakking en zette de motor weer in elkaar met de timing die ik online had gevonden. De auto startte en liep, maar een paar minuten later begon er water uit een cilinder te lekken. Ik moest de motor weer demonteren en de cilinderkop moest puntgelast en licht gevlakt worden. Ik besloot het motorblok te vervangen omdat het versleten was en heb er een nieuw, onbeschadigd blok in gezet. Ik heb lagers en zuigerveren toegevoegd, alles weer in elkaar gezet en nieuwe SAE 10W-40 olie gebruikt. De auto startte en sloeg ongeveer zes keer af. De zevende keer liep hij een tijdje en viel toen weer uit. De motor viel plotseling uit, wilde niet meer starten en had volledig geen compressie meer. Ik heb hem gedemonteerd en alleen de uitlaatkleppen waren verbogen. Wat ik niet begrijp, is waarom dat gebeurde als alles verder in orde was. Zelfs toen ik de distributieketting demonteerde, zag ik dat er 16 schakelpunten tussen de nokkenassen zaten. Ik weet niet of het te maken heeft met de te dikke olie voor die motor of wat dan ook. Kan iemand me helpen? Bedankt.