Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de temperatuurregeling in een Ford Fiesta uit 2005

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
8 jaar en 6 maanden geleden #52307 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp temperatuurproblemen in een Ford Fiesta uit 2005
Mijn vriend hmsantanah, deze voertuigen met motoren met aluminium cilinderkoppen, zoals de Ford Fiesta uit 2005, hebben in tegenstelling tot oudere voertuigen met gietijzeren cilinderkoppen, zoals de Ford Maverick, een koelsysteem dat gebaseerd is op het principe van thermodynamisch evenwicht. Dit betekent dat de temperatuur wordt geregeld op basis van druk. Laat me het uitleggen: in een Maverick wordt water als koelvloeistof gebruikt en kun je meer dan 100 km rijden zonder radiateurdop. Omdat de temperatuur wordt geregeld door de atmosferische druk, duurt het meer dan drie uur voordat de motor is opgewarmd. Onder die omstandigheden kun je dus elke bestemming bereiken door ongeveer die afstand af te leggen.
In een Ford Fiesta uit 2005 lukt dat niet, omdat de motor direct oververhit raakt en je nog geen 10 km kunt rijden zonder problemen met olieverdamping en oververhitting.
Daarom is de koelvloeistof die af fabriek in de auto wordt gebruikt geen water, maar een gekleurde vloeistof. Bij voorkeur fluorescerend rood, geel of groen. Daar is een reden voor. Het is bedoeld om stoomlekken in slangen, radiatoren en koelleidingen op te sporen die niet zichtbaar zouden zijn als het om water ging. Het principe is als volgt: als er een stoomlek is (geen vloeistoflek), daalt de druk en stijgt de temperatuur onmiddellijk. Als er geen drukdaling is, komt dat doordat er geen lekken zijn en er een druk-temperatuurevenwicht ontstaat, dat rond de 80 °C ligt. Als u water gebruikt, schakel dan over op gekleurde koelvloeistof, zodat u kunt zien waar een vlek verschijnt; daar bevindt zich het stoomlek, niet het vloeistoflek. Het kan zich bevinden in de hoofdradiator, de kachelradiator, de slangen (inclusief die naar het gasklephuis) of in leidingen die in sommige voertuigen van messing zijn gemaakt. Ik hoop dat dit nuttig is.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
8 jaar en 6 maanden geleden #52311 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp temperatuurproblemen in een Ford Fiesta uit 2005
Hallo allemaal, ik zou de ontstekingstijd controleren en correct afstellen. Het is ook een goed idee om de uitlaat te controleren op lekken die terugstroming kunnen veroorzaken en een goede afvoer van uitlaatgassen kunnen belemmeren (ik heb zelf eens een geval van oververhitting gehad omdat iemand een gat in de uitlaatdemper had geboord tijdens het lassen... en in plaats van dat de gassen eruit konden, bleven ze vastzitten). En controleer vervolgens, zoals anderen al hebben gesuggereerd, of het instrumentenpaneel de temperatuur correct weergeeft. Groetjes!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.