Hallo allemaal. Ik heb een Benimar Sport 345 camper, met een Ford Transit chassis, een 2.4 Duratorq TDCi van 140 pk, een MT82 versnellingsbak, een handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving, dubbele wielaandrijving en een motor van 28-07-2008, terwijl ik hem op 17-03-2010 heb geregistreerd.
Nu komt het probleem: de cruisecontrol werkt niet in de 3e en 5e versnelling, maar wel in de 2e, 4e en 6e versnelling, terwijl de cruisecontrol volgens de instructies vanaf 30 km/u zou moeten werken. Concreet werkt de cruisecontrol NOOIT in de 3e en 5e versnelling, ongeacht de snelheid (als ik erop druk, reageert hij niet en doet hij niets), en in de 2e, 4e en 6e versnelling werkt hij ALTIJD perfect. Het opvallende is dat hij niet werkt vanuit een specifieke versnelling, maar bij wisselende snelheden. Bovendien is het merkwaardig: het werkt wel als de versnellingspook in de achteruitversnelling staat, maar niet als hij in de vooruitversnelling staat.
Gelukkig werkt het wel in de zesde versnelling, en dat is de versnelling die het meest wordt gebruikt op lange routes (snelwegen en snellere wegen), maar ik heb het af en toe gemist in de vijfde versnelling, op conventionele wegen, als ze rechtdoor reden zonder mensen op de weg, vooral om te voorkomen dat ik de maximumsnelheid van 70 of 80 km/u (43 of 50 mph) zou overschrijden.
De werkplaats zegt dat er geen sensor in het hendelmechanisme zelf zit die de ECU vertelt in welke versnelling hij staat, en ze geven me geen feedback over deze storing.
Ik hoop dat iemand hier ideeën over heeft die me kunnen helpen of een beetje kunnen begeleiden. Alvast bedankt.