Zoek MDM

Bulletin

Verhoogde balk op Omega B 2.5TD 130pk turbo

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 1 week geleden - 10 jaar 1 week geleden #49720 door handmatig-mechanisch
Verhoogde lat voor Omega B 2.5TD 130 pk turbo. Geplaatst door manual-mecanica
Goedenavond. Ik heb een vraag die ik niet alleen of via een van mijn kennissen kan beantwoorden. Ik hoop dat u me kunt helpen.
De vraag is deze. Een paar dagen geleden verhoogde ik de turbodruk van mijn Omega B, aangedreven door een 2.5 TD BMW M51-motor. De druktoename lag tussen de 0,18 en 0,2 bar. Ik merkte dat hij daadwerkelijk beter reageerde bij accelereren vanaf de derde versnelling. Toen ik een rotonde naderde, remmend en met ingetrapt koppelingspedaal, merkte ik dat de motor, wanneer deze naar stationair toerental zakte, niet op zijn normale toerental bleef (rond de 800 tpm), maar juist iets terugzakte naar 500 tpm en direct weer terugkwam op zijn normale 800 tpm. Ik schonk er niet veel aandacht aan, maar een paar kilometer later, toen ik een andere rotonde bereikte (het was de hele weg, de motor maakte een toerendaling mee), nou, in dit geval sloeg hij af. Maar hij startte prima. Na een paar minuten startte hij weer, en dit keer duurde het iets langer. Ik had dit al vaker gedaan, dus het leek me normaal (de toerendaling, niet de timing; het is maar één keer gebeurd, en dat was toen ik op reserve reed. In dit geval reed ik op diesel). Mijn vraag is: wat veroorzaakt de toerendaling en de timing? Ik dacht eraan om de pomp misschien iets naar voren te verplaatsen of hem wat meer flow te geven om de toegenomen boost te compenseren, maar ik heb geen idee. Daar zitten mijn twijfels. Ik zou elke reactie die je nuttig vindt op prijs stellen, evenals instructies over hoe je het moet doen als er iets moet gebeuren. Ik zou ook willen vragen (en dit is voorlopig het laatste, hehe) of je me wat advies kunt geven over hoe ik de motor iets kan verbeteren, zodat hij veel beter loopt dan hij nu al doet. Ik zou dat erg op prijs stellen.
Alvast hartelijk dank. Met vriendelijke groet.
Laatste editie: 10 jaar 1 week geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 1 week geleden #49731 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp van het verhogen van de stang in de turbo van de Omega B 2.5TD 130pk
Door de boostdruk te verhogen = meer luchtstroom en meer luchtvolume in de cilinders. Deze grotere luchtinlaat, gemeten door de flowmeter, gaat echter mogelijk NIET gepaard met een hogere brandstofinjectie om de juiste verhouding te behouden. Vooral wanneer u het pedaal loslaat, geeft de flowmeter hogere waarden voor de luchtinlaat aan dan nodig is voor het gaspedaal in rust (stationair); ik denk dat de balans verstoord raakt en daarom wil corrigeren wanneer de waarde daalt tot 500 en stijgt tot 800... of in sommige gevallen slaat de motor zelfs af. Het is goed om de mening van een andere collega te horen. Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 1 week geleden #49732 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp van het verhogen van de stang in de turbo van de Omega B 2.5TD 130pk
Wat ik hiermee wilde zeggen is dat het beste is om de turbodruk die bij die motor hoort te laten staan (hoewel die standhoudt, zie ik niet veel nut in het belasten van de drijfstanglagers en deze, met meer druk bovenaan), een onderhoudsbeurt uit te voeren en het zo te laten, want het afstellen van de stationaire doorstroming, voldoende inspuithoeveelheid voor de grotere luchtinlaat, etc., is niet altijd zo eenvoudig als wordt gezegd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 1 week geleden #49733 door handmatig-mechanisch
Hallo, heeft u de ECU geprogrammeerd om de turbodruk van uw turbo aan te passen?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar 1 week geleden #49734 door handmatig-mechanisch
, goedemiddag.
, aangezien ik de 1,4 bar nog niet heb bereikt, wat blijkbaar de maximaal toegestane boostdruk is.
Daarna, naast het in gevaar brengen van de spruitstukken, bussen en al het andere, gaat de ECU in de noodmodus, slaat af, enzovoort, waardoor ik vastzit op een boost van 0,18-0,2 bar.
Aangezien mijn standaard turbo al bij 1,05 bar blaast, denk ik dat ik onder de limiet zit en dat ik nog ruimte over heb, dus daarom heb ik niet opnieuw geprogrammeerd.
Denkt u dat ik het in dat geval moet doen?
Overigens, ik sprak gisteren met een vriend en hij vertelde me dat de oorzaak van wat er gebeurt als ik naar stationair toerental zak, te wijten kan zijn aan:
1. Slechte staat van de interne afdichtingen van de pomp, dus hij adviseerde me om ze te vervangen.
2. Als het probleem na het vervangen van de keeringen aanhoudt, zegt hij dat het slijtage aan de pomp is (326.418 km), dus ik zal hem reviseren of vervangen.
Hartelijk dank voor uw reactie.:)