Zoek MDM

Bulletin

differentiële uitwisseling

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 6 maanden geleden #49453 door handmatig-mechanisch
Differentieel wisselen. Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een paar vragen over differentiëlen. Ik wil graag weten welke voorzorgsmaatregelen ik moet nemen bij het wisselen van differentiëlen tussen voertuigen. Ik doel dan op het motortoerental, de voertuigsnelheid en het over te brengen koppel. Zijn deze factoren cruciaal bij het wisselen van differentiëlen? Of is het simpelweg een kwestie van het afstellen van de vulplaatjes van het rondsel om de afstand tot het kroonwiel te veranderen?

Ik hoop dat u me kunt helpen. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 6 maanden geleden #49463 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp differentieelwissel
Welnu, wat ik je kan vertellen is dat het veranderen van het differentieel (rondsel en kroonwiel) de motor op de volgende manieren beïnvloedt: als je een flexibele motor hebt (lange zuigerslag en lage nokkenasoverlap = koppel bij lage toerentallen) met een differentieel met kortere overbrengingsverhoudingen, zal hij goed rijden en accelereren, maar je verspilt het voordeel van deze motor, die zuinig is en hogere versnellingen goed aankan als je de overbrengingsverhoudingen verkort. Bovendien is hij niet ontworpen om op hoge toerentallen te draaien (bijvoorbeeld bij 120 km/u draait hij op 4000 toeren in plaats van 3000 toeren: meer brandstofverbruik en onnodige slijtage). Omgekeerd, als je een sportievere motor hebt en je vervangt het differentieel door een exemplaar met langere overbrengingsverhoudingen, gebeurt het tegenovergestelde; het duurt langer voordat het maximale koppel wordt bereikt. (Meestal hebben ze het vanaf 4000 tpm) Het zal geen koppel bij lage toeren hebben en het zal langer duren om zijn piek te bereiken (waardoor er brandstof wordt verspild), het zal acceleratie verliezen, ook al pakt het later wel snelheid op... maar het kan zijn dat de remmen en de vering bij die snelheden, waarvoor het niet ontworpen is, tekortschieten... Ik ga niet verder in detail treden, zoals het feit dat het gewicht van het vliegwiel er ook invloed op heeft, enz... Kortom, iedereen heeft de juiste overbrengingsverhouding, en alleen in sommige gevallen is het voordelig om de overbrenging te verkorten, nooit te verlengen, noch door het differentieel te veranderen, noch door wielen met een grotere diameter te gebruiken.
Met vulplaatjes verleng of verkort je de afstanden niet, je past alleen de lagers en de speling tussen de tandwielen aan (als dit niet correct wordt gedaan, zullen ze kapot gaan). Houd ook rekening met de meningen van anderen (want dit is slechts mijn mening). Groeten!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.