Zoek MDM

Bulletin

Bosch Clio enkelpunts, ik word er gek van

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48955 door handmatig-mechanisch
Bosch Clio enkelpunts, ik word er gek van. Gepubliceerd door manual-mecanica
Laten we eens kijken of een vriend zoiets heeft meegemaakt en me kan helpen.
De storing: Bij 1300 tpm valt de vonk van bougie 3 weg, slaat hij over en verbrandt hij ruwe olie.

Wat ik heb gedaan:
ik heb de bougies schoongemaakt, gekalibreerd en geanalyseerd; alles in orde.
Ik heb de bougiekabels verwisseld, maar de storing bleef in dezelfde cilinder.
Ik heb de dop en rotor vervangen.
Ik heb een nieuwe bobine geprobeerd.
De waarden voor de injector, water- en luchttemperatuursensor, TPS, injectorweerstand en TDC-sensor waren allemaal zoals aangegeven in de handleidingen.
Normale brandstofdruk: 3 psi.
De injector piept niet.

Wat moet ik doen? Moet ik hem in brand steken?

Heeft u ideeën die kunnen helpen? Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48956 door handmatig-mechanisch
De reactie van Manual-mecanica op de Bosch Clio-eenpuntsversnellingsbak maakt mij gek.
Hoi, die Renaults... ze zijn lui, maar ze leren... Dat soort storingen kan relatief eenvoudig worden opgespoord met een oscilloscoop. Als de vonk in één cilinder wordt onderbroken en alleen in die ene... met een nieuwe bobine... controleer dan de integriteit van de tanden van de kogelgewrichten van de motor waar de BDP-sensor tegenaan komt. Omdat het inductieve type is, treedt er bij beschadiging van een aantal tanden waar de sensor werkt een afbuiging van het sinusvormige signaal op... alleen op een specifieke plaats... De BDP-referentie wordt door de motorregeleenheid doorgegeven aan de ontstekingsmodule. Als u een oscilloscoop hebt, controleer dan het signaal van de primaire spoel... als dit signaal wegvalt bij een toerental boven de 1300 tpm...
Wat betreft de ontstekingsmodule en de bijbehorende transistor, die kunnen af en toe defect raken, maar cilinders slaan willekeurig over, niet slechts één. In ieder geval heb ik Bosch monopoint-systemen in die auto gezien die een externe ontstekingsmodule gebruiken en andere die dat niet doen, waarbij deze is geïntegreerd in de motor-ECU. Het is belangrijk om bovenstaande te verduidelijken. Groeten en wees geduldig, laat ons weten hoe het gaat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48957 door handmatig-mechanisch
De reactie van Manual-mecanica op de Bosch Clio-eenpuntsversnellingsbak maakt mij gek.
Wat Fiat147 zegt klopt, maar als je bedenkt dat de tanden met 1300 toeren per minuut draaien, zou het signaal in de andere cilinders evenredig zwakker worden. Ik raad je aan om rekening te houden met wat Fiat147 zegt, maar ook om heel goed de uitgangsplug van de bobine te controleren... het gebeurt soms dat de kabels niet het juiste signaal van de volgsensor sturen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48983 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je feedback. Ik heb die controles uitgevoerd en ze waren prima.
Samenvatting: Ik merkte dat het iets naar voren draaien van de verdeler de timing verbeterde. Het probleem bleef de eerste 10 minuten van het rijden bestaan en werd daarna bijna onmerkbaar. Omdat deze auto met een net gemonteerde motor arriveerde, ga ik vandaag naar de monteur die hem heeft gemonteerd om hem te vragen naar de staat van de nokkenassen. Ik heb het idee dat het probleem bij een van de kleppen ligt. Als ik de definitieve oplossing heb, laat ik je weten wat er is gebeurd. Voorlopig heb ik de auto teruggebracht, zodat de monteur de dop en de kleppen opnieuw kan afstellen, en dan kijk ik of ik hem nog wat kan polijsten.
Heel erg bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48986 door handmatig-mechanisch
Wat betreft de distributieriem die naar voren werd verplaatst en "verbeterd", ik zou de distributieriem controleren. Ik had een soortgelijke ervaring met een Seat, en het bleek dat hij een paar tanden was gesprongen, te ver naar achteren zat, en bij accelereren brandde hij slecht. Toen ik de distributieriem naar voren verplaatste... realiseerde ik me dat de nokkenas niet goed functioneerde. Maar goed, laten we afwachten wat er gebeurt. Proost!