Zoek MDM

Bulletin

PARKEERREMFOUT PNEUMATISCHE

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden - 10 jaar en 4 maanden geleden #48883 door handmatig-mechanisch
PARKEERREMFOUT PNEUMATISCHE Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb wat advies nodig. Laatst heb ik mijn auto laten keuren op verkeersveiligheid. Mijn auto is een vrachtwagen, twee assen, 12.000 kg. De keuring is afgekeurd vanwege een gebrekkige remkracht van de voorste bedrijfsremmen en de parkeerrem. Mijn vrachtwagen heeft luchtremmen. Ik rijd al vrachtwagens sinds ik een kind was, en ik ben 47. Ik ben geen monteur, maar ik begrijp de basisprincipes.
Laten we ter zake komen. Ik heb de voorste remblokken vervangen omdat ze versleten waren. De remschoenen lijken echter, afgaande op de gaten, niet versleten te zijn. Deze schoenen worden al meer dan tien jaar gebruikt en ik gebruik ze ook in de stad, waar de remmen het meest worden gebruikt.
Ik denk dat de remblokken gekristalliseerd zijn, maar ik denk ook dat het probleem ergens anders vandaan kan komen. Ik zou graag advies krijgen.

Groeten,

ik vergat te zeggen dat hoewel de parkeerrem niet goed remt, de bedrijfsremschoenen dat wel doen.
Laatst bewerkt: 10 jaar en 4 maanden geleden door . Reden: Belangrijke informatie

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48889 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : PARKEERREMBANDENFOUT
Hoi Tronh, na 10 jaar kunnen de remblokken gekristalliseerd zijn, zoals je zegt. Als je dan luchtlekken hebt opgemerkt (uit de remslangen, remventielen, de tankinlaat of uit de compressor), kunnen de remventielen soms vastlopen door roest of vuil. Het is dan een goed idee om ze te demonteren om ze schoon te maken en te kijken hoe het met ze gaat. Een ander punt om in gedachten te houden is dat het hydraulische systeem en de aandrijving (de long of servo die de pomp aanstuurt) goed geregeld zijn, dat de pomp druk naar de remklauwen stuurt en dat het hydraulische circuit vrij is van lekken en lucht. Je zult moeten onderscheiden of het probleem hydraulisch of pneumatisch is. Het kan geen kwaad om de remschoenen op te schuren met grof schuurpapier. Nou, laten we eens kijken wat je ziet, misschien hoef je dan niet naar een garage. Proost!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48899 door handmatig-mechanisch
het falen van de parkeerrem. Als het om de vrachtwagen op de foto gaat, laat dan de veren van de gecombineerde cilinders controleren. De parkeerrem wordt namelijk geactiveerd als de lucht uit de cilinders wordt gelaten en de veer die ik noemde (hij is dik en erg krachtig) activeert de nokkenassen en blokkeert de remmen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 4 maanden geleden #48971 door handmatig-mechanisch
Bedankt jorgemf1, het is inderdaad een Iveco 109-14 Z-serie, hij is al 25 jaar oud en ik hoop dat hij nog een paar jaar meegaat, want de motor is in goede staat en ik rijd er dagelijks zo'n 25 à 30 km mee. Een paar dagen geleden ben ik voor de APK geweest en die gaf een positief resultaat, maar ze zeiden dat ik de parkeerrem moest laten repareren. Aangaande wat je me vertelde over de veren: mij is minstens 15 jaar geleden iets overkomen. Een veer schoot los en bekraste de hele trommel, afgezien van de vervorming van de schoen. Ik heb er vage herinneringen aan, want destijds was het mijn vader die voor de vrachtwagen zorgde. We gingen naar een werkplaats in Illescas en zij draaiden de trommels om en repareerden ook de schoen. Ik heb geprobeerd de wielen te verwijderen om beter te zien wat er aan de hand kon zijn, maar toen ik bij de trommel kwam, zag ik dat er twee schroeven in zaten waarvan ik niet eens wist hoe ik ze moest verwijderen.
Ik zag dat de koppen een beetje versleten waren. Nu ik de ITV heb gehaald, zal ik rustig proberen kennis en gereedschap te verzamelen om de trommels te demonteren, omdat dat de enige manier is om het probleem te bekijken.
Met vriendelijke groet