Hallo iedereen, pablo48. Hoewel ik niet bekend ben met de wetgeving in jouw land, is het in mijn land in ieder geval overspoeld met imitaties of klonen van de belangrijkste Chinese fabrikanten van diagnoseapparatuur. Ik was vroeger een Launch-gebruiker... en tegenwoordig is het, tenminste hier, moeilijk om een origineel te kopen... en dan hebben we het over bedrijven met gevestigde winkels... en in Chili doet niemand er iets aan... de vrije markt regelt het, het is aan de gebruiker om onderzoek te doen voordat hij koopt... voor mij is consumentenbescherming in deze sector slechts schijn... vandaar de enorme prijsverschillen. Ik ben overgestapt op Autel; een paar dagen geleden kocht ik een MaxiSys MS908, en voordat ik hem kocht, realiseerde ik me online dat er zelfs van deze professionele, dure, krachtige scanner al kopieën bestaan... heel weinig, maar ze bestaan... Ik heb hem persoonlijk rechtstreeks geïmporteerd van Autel USA. Ik ben niet zo dol op Amerikanen, maar ze doen wel legaal zaken. Wat betreft de verschillen tussen het originele apparaat en de kloon, die zitten hem in de kwaliteit en ontwikkeling van de software, de stabiliteit en de gebruikssnelheid. Klones leveren vaak onjuiste gegevens, wat kan leiden tot diagnosefouten. Voor mij is vertrouwen in de software het allerbelangrijkste. Autel levert een authenticiteitscertificaat; probeer dit te verkrijgen bij een betrouwbaar bedrijf – over het algemeen zijn ze niet de goedkoopste. Welke Autel je moet kopen, kies het beste model dat past bij je budget en behoeften. Het ergste wat je kunt overkomen, is een ontoereikend diagnoseapparaat. Bovendien blijft een model van hogere kwaliteit langer relevant.
Al deze klonen hebben in ieder geval hier voor problemen gezorgd bij de certificering van bedrijven in de branche, of bij het oplopen van sancties. Diagnostische apparaten van meerdere merken van gerenommeerde bedrijven (Chinees of anderszins) maken al deel uit van de industriestandaard sinds de implementatie van de tweede generatie On-Board Diagnostics (OBD2), die veel van deze procedures heeft gestandaardiseerd. Daarom vind ik dat er geen sancties zouden moeten zijn voor het gebruik van deze diagnostische apparaten. De houding van de auto-industrie laat alleen maar zien wat de vijf grootste technologieontwikkelaars momenteel doen: ons allemaal, die onafhankelijk deel uitmaken van de wereldwijde auto-industrie, buitensluiten. Ze verbergen informatie (nu alleen nog op computerplatformen met beperkte toegang)... sancties... ze willen alles controleren, en om dat te bereiken creëren ze een systeem van totale technologische afhankelijkheid... globalisering... NEE, BEDANKT... Pablo, vergeef me deze tirade; dit is slechts de mening van een Latijns-Amerikaanse collega. Groeten aan iedereen.