Hallo, ik kom uit Iquique, Chili. Ik denk dat je eerst de basis van de motor moet controleren, namelijk:
1. Bougies (conditie)
2. Bougiekabels
3. Ontstekingverdeler, correct afgesteld, oftewel de vervroeging in graden ten
opzichte van de krukaspoelie, waarbij de schaalverdeling de graden aangeeft die overeenkomen met het motormodel
4. Let op de kleur van de uitlaatgassen; dit geeft je ook
een indicatie van de conditie van de bougies, bijvoorbeeld of er olie wordt verbrand of dat er temperatuurproblemen zijn. Kortom, er valt veel te leren over mechanica, beetje bij beetje. Het is erg interessant, vooral met motoren zoals die uit '99, omdat ze vrij eenvoudig zijn voor iemand die al wat van mechanica afweet. Ik moedig je aan om te blijven analyseren, vergelijken en experimenteren totdat je je eigen conclusies kunt trekken. Het is erg belangrijk dat je je laat bijscholen door een professional. Een basiscursus mechanica en elektronica, en u zult zien hoe u gaandeweg leert en in staat bent om zelf details te repareren zonder naar een monteur te hoeven gaan. Er zijn echter gevallen waarin u wel een professionele monteur nodig heeft om het voertuig correct te repareren. Met vriendelijke groet,
Hector Luis Titolio