Goedemorgen,
vanwege een tegenslag die ik had toen ik mijn auto naar de benzinekeuring bracht, wil ik deze ervaring delen en terloops aangeven hoe deze situatie is opgelost.
Het bleek dat toen ik mijn Renault Mégane Phase I liet testen, de emissietest mislukte omdat de CO-waarde, die volgens de norm onder de 1 moet liggen, 1,83 was. De CO-waarde was hoger dan 0,83, en de HC-koolwaterstoffen waren 563 bij stationair draaien en 600 bij cruise control. Ze vertelden me dat ik de motor moest synchroniseren, de injectoren en het gasklephuis moest wassen, de bougies moest vervangen, de sensoren moest reinigen en het luchtfilter moest vervangen. Ik bracht de auto terug, denkend dat het probleem was opgelost. Wat een verrassing toen ze hem opnieuw goedkeurden: de CO-waarde was 0,83. Dat wil zeggen, de auto had die waarde al verbeterd, maar bij HC was die nog steeds ruim boven de 0,83, hoewel de emissies iets waren gedaald. Ik bracht hem naar een garage en toen ze hem controleerden, bleek dat toen ze een vacuümslang loskoppelden die naar de AIC-klep leidt, alles veranderde. De HC begon af te nemen, hoewel hij een beetje versnelde. Het minimum bereikte 1000 of 1100 tpm, maar na een tijdje daalde het naar 900 of 800 en ging het weer omhoog naar 1000 tpm. Nadat ik de test had doorstaan, heb ik de slang weer aangesloten en met het certificaat in handen was alles weer normaal. Is er
iemand op dit forum die mijn onwetendheid kan ophelderen en kan uitleggen waarom deze situatie zich voordoet, want bij het loskoppelen van die slang verandert de HC van het voertuig. ?????
Ik waardeer alle informatie die u mij kunt geven.
Groeten uit Colombia !!!!!!!!