Goedemiddag!
Ik begin mijn zoektocht op dit forum nadat ik me netjes heb voorgesteld door jullie om hulp te vragen, want ik zie dat er verschillende professionals en mensen met een goed oordeel zijn.
Ik heb namelijk een Renault Scenic 1.5 dci 100 pk uit 2005 met motorcode K9K728 en 150.000 km op de teller.
Het probleem is dat op een dag, uit het niets, terwijl ik op de snelweg reed, de auto ineens stopte en niet meer wilde starten.
Bij de Renault-dealer in Miranda constateerden ze compressieverlies in cilinder nummer 3, en omdat het vreemd rook, heb ik hem mee naar huis genomen om er zelf naar te kijken.
Na verschillende controles zijn dit de symptomen en resultaten:
- De timing van de verschillende distributiecomponenten gecontroleerd: OK.
- De startmotor werkt en de motor draait zonder complicaties of ongewone geluiden.
- De motorcompressie gecontroleerd: 1e cilinder 16,40; 2e cilinder 18,30; 3e cilinder 16; 4e cilinder 17. Hoewel de compressie wat laag is, denk ik niet dat dit de oorzaak is van de storing (corrigeer me als ik het mis heb).
- Bij het starten van de auto gebeuren er vreemde dingen; de lichten gaan vanzelf aan, de ruitenwissers activeren vanzelf en de ruitenwissersensor maakt een geluid. Ik heb ook gemerkt dat er constant 12V op de gloeibougiekabels staat, zelfs als de auto uit het contact staat.
- Ik heb geprobeerd de ELM 327 aan te sluiten op de ECU om te kijken of er storingen optreden, maar dat werkt niet; de ECU wordt niet herkend. Hoewel het apparaat dat ik heb niet geweldig is, krijg ik de indruk dat er een storing is in de ECU of het UCH.
- Ik heb de zekeringen in de motorruimte gecontroleerd en zag een roze relais waarvan ik niet weet wat het is, dus ik moet het onderzoeken.
- Vanmiddag controleer ik de krukas- en nokkenassensor, de cilinderpositiesensor van de brandstofinspuitpomp en de voorverwarmingsunit en bepaal ik of er diesel naar de cilinders stroomt.
Sorry voor het lange bericht, maar ik hoop dat iemand licht op dit probleem kan werpen. Ik houd jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet.