Zoek MDM

Bulletin

Renault Scenic k9k728 start niet!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden - 10 jaar en 11 maanden geleden #47250 door handmatig-mechanisch
Renault Scenic k9k728 start niet! Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedemiddag!

Ik begin mijn zoektocht op dit forum nadat ik me netjes heb voorgesteld door jullie om hulp te vragen, want ik zie dat er verschillende professionals en mensen met een goed oordeel zijn.

Ik heb namelijk een Renault Scenic 1.5 dci 100 pk uit 2005 met motorcode K9K728 en 150.000 km op de teller.
Het probleem is dat op een dag, uit het niets, terwijl ik op de snelweg reed, de auto ineens stopte en niet meer wilde starten.

Bij de Renault-dealer in Miranda constateerden ze compressieverlies in cilinder nummer 3, en omdat het vreemd rook, heb ik hem mee naar huis genomen om er zelf naar te kijken.

Na verschillende controles zijn dit de symptomen en resultaten:

- De timing van de verschillende distributiecomponenten gecontroleerd: OK.

- De startmotor werkt en de motor draait zonder complicaties of ongewone geluiden.

- De motorcompressie gecontroleerd: 1e cilinder 16,40; 2e cilinder 18,30; 3e cilinder 16; 4e cilinder 17. Hoewel de compressie wat laag is, denk ik niet dat dit de oorzaak is van de storing (corrigeer me als ik het mis heb).

- Bij het starten van de auto gebeuren er vreemde dingen; de lichten gaan vanzelf aan, de ruitenwissers activeren vanzelf en de ruitenwissersensor maakt een geluid. Ik heb ook gemerkt dat er constant 12V op de gloeibougiekabels staat, zelfs als de auto uit het contact staat.:onzeker:

- Ik heb geprobeerd de ELM 327 aan te sluiten op de ECU om te kijken of er storingen optreden, maar dat werkt niet; de ECU wordt niet herkend. Hoewel het apparaat dat ik heb niet geweldig is, krijg ik de indruk dat er een storing is in de ECU of het UCH.

- Ik heb de zekeringen in de motorruimte gecontroleerd en zag een roze relais waarvan ik niet weet wat het is, dus ik moet het onderzoeken.

- Vanmiddag controleer ik de krukas- en nokkenassensor, de cilinderpositiesensor van de brandstofinspuitpomp en de voorverwarmingsunit en bepaal ik of er diesel naar de cilinders stroomt.

Sorry voor het lange bericht, maar ik hoop dat iemand licht op dit probleem kan werpen. Ik houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 10 jaar 11 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47251 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Renault Scenic k9k728 start niet!
Hallo Ekaitz, welkom op dit forum (ik geef ook de voorkeur aan oudere auto's) .. wat betreft deze k9k waar je al naar verschillende dingen hebt gekeken, sluit ik ook uit dat het een compressieprobleem is (hoewel het laag lijkt voor een diesel, voor deze die niet meer zoals voorheen zijn, compressie ze niet zo veel), het zou een defect kunnen zijn in de krukassensor (degene die in de koppelingsbel zit), en zoals met alle elektronica ... het kan van alles zijn en daarvoor is er de scanner (het lijkt makkelijk gezegd ..) maar "deze" Renault hebben het Renault "CLIP"-programma nodig het lijkt erop dat ze "ballen" hebben om de codes te lezen en bovendien weten ze niet eens hoe ze duidelijk moeten rijden (ik heb het meerdere keren gezien), nou, wat we van plan waren, sluit het probleem met het antidiefstalsysteem niet uit (hetzij met de kaart of met de sleutel), deze Renault-elektronica is altijd verschrikkelijk in bijna alle auto's die het uitbrengt en dwingt de ECU ook om elke X keer "herprogrammeerd" te worden .... (Ik zal nooit weten waarom wat .. zou het het moderne tijdperk van Renault..$$? ) Ik heb ooit een Laguna en een Megane gehad die niet wilden starten en zonder te weten waarom, door tegelijkertijd op de rem en de koppeling te drukken, startten ze zonder problemen???? en daarna was het niet meer nodig..???? probeer ook eens de accu een uur los te koppelen (om te kijken of hij dan reset, ik heb het ook gezien bij de 1.8 16v Laguna en deze moest ook zo gestart worden als het er zin in had... vooral in de zomer slaat hij helemaal door en bij de winkel weten ze niet hoe ze moeten zeggen wat het is... Nou, ik ga met je mee in de zoektocht om uit te vinden wat er mis is met de Scenic (of het pech is of hekserij... roep monteurs of een exorcist in...) Groeten!!! en sorry voor dit "lange bericht", maar we hebben het over "Renault"..

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47259 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank voor je snelle reactie, Ismael.

Wat je me vertelt, de handleiding verwijst naar het Clip-programma, zoals je terecht opmerkt, voor veel storingen.
Ik heb ook gedacht aan een antidiefstal- of startblokkeringssysteem dat mogelijk actief is en de auto niet laat starten, maar ik weet niet hoe ik dat kan uitschakelen, denk ik door naar de dealer te gaan. Ik heb al geprobeerd de accu een tijdje uit te laten staan om te kijken of hij reset, maar dat lukte niet.
Vandaag heb ik gecontroleerd of de brandstof de injectoren wel bereikte, en dat gebeurde allemaal. Ik heb de cilinderpositiesensor van de brandstofinspuitpomp verwijderd om de referentie te krijgen. Er was een moment dat hij probeerde te starten, maar verder niets. Morgen verwijder ik de krukassensor en probeer ik hem te starten door tegelijkertijd het rem- en koppelingspedaal in te drukken, zoals je al zei.
Ik laat morgen weten of er updates zijn.
Weet iemand trouwens hoeveel het kost om de ECU te herprogrammeren?

Ismael, wat betreft de Laguna 1.8 16v, het is vreemd dat hij dit in de zomer doet, maar de rest van het jaar niet. Ik weet niet wat het zou kunnen zijn, maar aangezien ik toch op zoek ben, laat ik het je weten als ik iets zie of tegenkom.

Met vriendelijke groet.:)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47262 door handmatig-mechanisch
Hoi Ekaitz, nog iets wat ik vergat te vermelden is het probleem met de acculading dat de elektronica gek maakt (ik bedoel het percentage lading als dat laag is), maar je zegt dat het tijdens het rijden stopte... en nog iets anders is de lage druk in het inspuittraject (in de bol) waar ze het over hebben (wacht even...) dat wordt veroorzaakt door interne slijtage van de pomp en er ontstaan spaanders... als de brandstof de injectoren bereikt, zou je de druk in het traject moeten meten om te zien of die niet te laag is, maar deze storing zou moeten worden aangegeven door de druksensor van het traject; ik meen dat Renault om een onderzoek hiervan heeft gevraagd of dat het een defect was dat het merk herkende... (ik hoop dat dit het niet is). Ik heb geen idee wat het kost om de ECU te herprogrammeren, noch wat het kost om de kaart te herprogrammeren (dit systeem kan niet worden geannuleerd). Ik neem aan dat je hebt gecontroleerd of de brandstofaanzuigleiding van de tank naar de inlaat van de pomp geen luchtinlaten heeft (inclusief het dieselfilter). Nou, als ze deze fouten met de CLIP konden diagnosticeren, zou dat je veel controlewerk besparen... kijk maar eens naar het aantal keren dat dit bericht op één dag is bezocht... over de Laguna weten ze het nog steeds niet (volgens de eigenaar), en dat is al 3 jaar zo... bij de dealer zeiden ze: inlaatgasklep en regeleenheid = 1.800 euro... de auto werkt perfect, behalve als je hem stopt en weer wilt starten (om de verbinding te verbreken...). Groeten, zie de Scenic!!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47263 door handmatig-mechanisch
Hoi Ekaitz, nog iets wat ik vergat te vermelden is het probleem met de acculading dat de elektronica gek maakt (ik bedoel het percentage lading als dat laag is), maar je zegt dat het tijdens het rijden stopte... en nog iets anders is de lage druk in het inspuittraject (in de bol) waar ze het over hebben (wacht even...) dat wordt veroorzaakt door interne slijtage van de pomp en er ontstaan spaanders... als de brandstof de injectoren bereikt, zou je de druk in het traject moeten meten om te zien of die niet te laag is, maar deze storing zou moeten worden aangegeven door de druksensor van het traject; ik meen dat Renault om een onderzoek hiervan heeft gevraagd of dat het een defect was dat het merk herkende... (ik hoop dat dit het niet is). Ik heb geen idee wat het kost om de ECU te herprogrammeren, noch wat het kost om de kaart te herprogrammeren (dit systeem kan niet worden geannuleerd). Ik neem aan dat je hebt gecontroleerd of de brandstofaanzuigleiding van de tank naar de inlaat van de pomp geen luchtinlaten heeft (inclusief het dieselfilter). Nou, als ze deze fouten met de CLIP konden diagnosticeren, zou dat je veel controlewerk besparen... kijk maar eens naar het aantal keren dat dit bericht op één dag is bezocht... over de Laguna weten ze het nog steeds niet (volgens de eigenaar), en dat is al 3 jaar zo... bij de dealer zeiden ze: inlaatgasklep en regeleenheid = 1.800 euro... de auto werkt perfect, behalve als je hem stopt en weer wilt starten (om de verbinding te verbreken...). Groeten, zie de Scenic!!!