Zoek MDM

Bulletin

Volvo FH13 Turbo

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47143 door handmatig-mechanisch
Volvo FH13 Turbo Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, goedemorgen allemaal.
Ik was hier aan het rondkijken en zag iets interessants.
Ik zal het uitleggen:
ik heb een Volvo FH13 480 truck met bijna 900.000 kilometer op de teller, en ze geven aan dat de turbo preventief vervangen moet worden bij 700.000 kilometer.
Mijn vraag is: is er een manier om erachter te komen of de turbo vervangen moet worden of dat er een storing wordt gemeld? De truck loopt perfect.
Zonder verder oponthoud, ik hoop dat u mij hierover advies kunt geven.
Met vriendelijke groet

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47153 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica onderwerp Volvo FH13 Turbo
Ik weet niet waarop ze hun advies baseren om de turbo te vervangen op basis van het aantal kmts.....?? Als de turbo goed wordt onderhouden wat betreft smering en luchtfilter op tijd, zou het geen problemen moeten geven. Het is waar dat er met die kmts wat slijtage aan de lagers kan zijn of slijtage aan de uitlaatturbine, maar het is het beste om dit te controleren door de uitlaat en de inlaatbuis te verwijderen. Je kunt dan de staat van de turbines zien en ook de axiale speling controleren door de as van links naar rechts te duwen en de radiale speling door de as aan één kant van de turbo van boven naar beneden te bewegen. Om zekerder te zijn, kunt u het met een vergelijker meten. Dan weet u of de druk binnen de normale tolerantie valt vergeleken met een nieuwe turbo van hetzelfde model. Als de turbo echter niet te veel lijkt te "dansen" en er geen krassen op de inlaatspleet zitten, zie ik geen probleem om hem te blijven gebruiken. Ik zie niet in waarom ik meer dan 1000 euro aan dit onderdeel zou uitgeven als het nog geldig is. Mocht hij op een dag kapot gaan, dan merkt u dat aan het gebrek aan vermogen. Dan moet u hem laten controleren of de druk in het spruitstuk niet meer de gewenste waarde heeft en of u hem moet vervangen. Dat is slechts mijn mening. Groeten!!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.