Diesel is naar mijn mening de vervuilendste brandstof die in motoren wordt gebruikt (ook stookolie) vanwege de hoeveelheid roetdeeltjes die het tijdens de verbranding uitstoot. Ondanks de nieuwe systemen die ze gebruiken (EGR, FAP, enz.), kunnen ze geen optimaal punt vinden waarbij geen roetdeeltjes worden uitgestoten. En als we deze willen verminderen door de verbrandingstemperatuur te verhogen, is het resultaat dat we de uitstoot van NOx-gassen in de atmosfeer verhogen. Dan is er nog de kwestie van de degradatie van oliën en katalysatoren of antideeltjesfilters (FAP), laten we eens kijken welke behandelingen ze die geven. Hoe mooi en simpel de bedrijven het ook "schilderen", het is het niet echt. Kortom: olie is wat het altijd al is geweest.
Vanuit mijn onwetendheid denk ik dat de meest ecologische optie elke brandstof is die niet uit koolwaterstoffen komt, maar ik ben ook geen fan van elektromotoren, aangezien we ook elektriciteit moeten opwekken, hetzij via kernenergie of thermische centrales (we verbranden al fossiele brandstoffen...), naast het probleem van batterijen op het gebied van recycling of productie... nou ja, ik zie nog geen oplossing, maar ik feliciteer je met je interesse en je manier van denken over dit enorme probleem dat bijna geen enkele overheid lijkt te willen oplossen of er iets aan wil doen. Ik moedig iedereen die net zo denkt als jij aan om deel te nemen aan dit onderwerp. Groeten!!