Zoek MDM

Bulletin

Lambda in dieselmotoren

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 1 maand geleden #46676 door handmatig-mechanisch
Lambda in dieselmotoren Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik test een dieselverbrandingsmotor, geproduceerd in Duitsland in 1959, merk MotorenWerkeMannheim Ag, type AKD4-12V, die een nominaal vermogen levert van 31 kW (42p), een maximaal vast toerental van 1800 tpm en is voorzien van 4 cilinders. Uit de metingen van het lucht- en brandstofverbruik kom ik op lambdafactoren van ongeveer 8. Is dit mogelijk of heb ik het mis?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 1 maand geleden - 11 jaar 1 maand geleden #46696 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het Lambda-probleem bij dieselmotoren
De lambdafactor bepaalt de lucht/brandstofverhouding, enerzijds de massa aangezogen lucht in gram en anderzijds de ingespoten brandstof, ook in gewicht. Deze verhouding wordt als ideaal beschouwd voor volledige verbranding wanneer onderdelen worden bereikt die, in het geval van een diesel, 14,5 gram lucht aangezogen door 1 gram brandstof bevatten. Wanneer dit gebeurt, hebben we te maken met een stoichiometrische verhouding, een ideale situatie voor een correcte verbranding, maar onwaarschijnlijk bij een MWM van 59. Hoe dan ook is een factor 8 onmogelijk. Ik denk dat je de decimalen verkeerd hebt. Het zal 0,8 moeten zijn, wat duidt op een tekort aan lucht en dus op een mengsel dat rijk is aan brandstof (de aangezogen lucht is slechts 80% van wat nodig is om de stoichiometrische verhouding te verkrijgen).
Laatst bewerkt: 11 jaar 1 maand geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.