Als het op die hoogte is, is het zeker beter om de EGR te laten verwijderen, zodat er meer zuurstof binnenkomt (het is bekend dat er op grotere hoogte minder is) en het zal zeker beter voor je gaan, maar ik bedoelde niet om de "honingraat" te verwijderen, het lijkt erop dat wanneer de EGR is uitgeschakeld, de flowmeter meer luchtinlaat meet (of dat begrijp ik tenminste), maar ik weet niet zeker wat hij doet met de injectie, of deze verrijkt of verarmt, omdat de ECU een "tegenstrijdigheid" moet vinden, EGR-opening en meer luchtinlaat gemeten door de flowmeter.... wie weet welke strategie hij volgt als dit gebeurt.... de waarheid is dat de controle geen fout geeft en de motor heel goed loopt (althans in dit geval), het enige is de uitlaattemperatuur.... dan is er het dilemma van vervuiling, zonder EGR, minder roet (beter voor de olie en anderen), maar meer NOx, en met EGR, minder NOx en meer roet, wat betekent dat er meer vuil in de motor zit (cilinderkop, kanalen...) naast het achterlaten van de olie die Na een paar kilometer al naar de klote... wat betreft het brandstofverbruik, dat is praktisch hetzelfde. De beste optie lijkt op het eerste gezicht om de EGR te verwijderen, maar: smeert dat de turbo wel goed bij hogere benzinetemperaturen?
Wordt de honingraat van de katalysator aangetast door een te hoge temperatuur? En de uitlaatkleppen? Werkt de olie wel goed onder die omstandigheden? Zoveel vragen!! Voor iets dat simpel lijkt. Proost!!!