Zoek MDM

Bulletin

dosering en EGR in diesel

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #45894 door handmatig-mechanisch
Dosering en EGR in diesel Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, dit is een vraag die ik mezelf al een tijdje stel. Ik hoop dat iemand van jullie hier meer over weet en mij kan helpen. De vraag is: heeft de motor een lagere dosering nodig als de EGR open is, of is het andersom... of is de dosering onafhankelijk van de werking van de EGR en heeft deze geen invloed op de gasrecirculatie waardoor de dosering varieert... Al deze vragen komen op nadat ik de EGR heb uitgeschakeld en geen verandering in de werking van de motor heb opgemerkt, noch een stijging van de koelvloeistoftemperatuur, maar de uitlaatgastemperatuur moet wel hoger zijn, aangezien de behuizing van de katalysator van kleur is veranderd... Het verbruik is ook niet toegenomen of afgenomen, de uitlaatkanalen van de cilinderkop vertonen geen roet (je krijgt zelfs geen vlekken als je ze aanraakt), het geeft me het gevoel dat deze "reiniging" door temperatuur uiteindelijk de katalysator zal ruïneren:huh: en ik weet niet of dit ook invloed heeft op de turbo (vooral vanwege het probleem met de smering...), ondanks dat de motor erg goed loopt, ga ik de wijzigingen ongedaan maken (en het zal de inlaat weer vervuilen) open de EGR-doorgang, want ik weet niet zeker wat er met de olie of de katalysator gebeurt bij zulke hoge uitlaattemperaturen... ideeën/meningen/kennis worden op prijs gesteld... Groeten!!!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #46001 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp dosering en EGR in diesel
Oh, verdomme, nou, die vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld. Hier doen we meestal wat jij deed, mijn vriend. Hier zijn we op een hoogte van 3600 tot 4000 meter boven zeeniveau. Hier wordt een motor warmer. Bijvoorbeeld, de honingraat die auto's in het spruitstuk hebben, verwijderen we omdat ik verschillende gevallen heb gezien waarbij hij smelt en uiteindelijk het hele uitlaatsysteem verstopt. Wat je vraag betreft, nou, kijk, ik zit ook in hetzelfde schuitje, maar hier doen we wat jij doet en het heeft:) naar mijn mening geen invloed op de prestaties van de motor op de lange termijn.:)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #46015 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp dosering en EGR in diesel
Als het op die hoogte is, is het zeker beter om de EGR te laten verwijderen, zodat er meer zuurstof binnenkomt (het is bekend dat er op grotere hoogte minder is) en het zal zeker beter voor je gaan, maar ik bedoelde niet om de "honingraat" te verwijderen, het lijkt erop dat wanneer de EGR is uitgeschakeld, de flowmeter meer luchtinlaat meet (of dat begrijp ik tenminste), maar ik weet niet zeker wat hij doet met de injectie, of deze verrijkt of verarmt, omdat de ECU een "tegenstrijdigheid" moet vinden, EGR-opening en meer luchtinlaat gemeten door de flowmeter.... wie weet welke strategie hij volgt als dit gebeurt.... de waarheid is dat de controle geen fout geeft en de motor heel goed loopt (althans in dit geval), het enige is de uitlaattemperatuur.... dan is er het dilemma van vervuiling, zonder EGR, minder roet (beter voor de olie en anderen), maar meer NOx, en met EGR, minder NOx en meer roet, wat betekent dat er meer vuil in de motor zit (cilinderkop, kanalen...) naast het achterlaten van de olie die Na een paar kilometer al naar de klote... wat betreft het brandstofverbruik, dat is praktisch hetzelfde. De beste optie lijkt op het eerste gezicht om de EGR te verwijderen, maar: smeert dat de turbo wel goed bij hogere benzinetemperaturen?
Wordt de honingraat van de katalysator aangetast door een te hoge temperatuur? En de uitlaatkleppen? Werkt de olie wel goed onder die omstandigheden? Zoveel vragen!! Voor iets dat simpel lijkt. Proost!!!