Zoek MDM

Bulletin

Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45607 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.
Hallo allemaal, ik zie dat dit een interessant onderwerp is, en wat mijn collega aftgm zegt, is goed verwoord. Dat klopt, het moment met de dynamometrische "benadert" de vastheid van alle schroeven, maar de daadwerkelijke vastdraaiing bestaat uit de hoeken die op de schroef worden toegepast om ze te brengen naar een elasticiteitsindex van de schroef die door de fabrikant is berekend. Alles blijft binnen deze marge, wat voldoende is om de vastdraaiing zowel warm als koud te behouden en zo te voorkomen dat ze losraken bij een koude motor.
Als deze "elasticiteitsindex" wordt overschreden door overmatig vastdraaien, oververhitting van de motor, enz., wordt de schroef onbruikbaar doordat deze elasticiteit verloren gaat. Daarom raden ze aan om de schroeven te meten wanneer ze gedemonteerd zijn om te zien of ze hergebruikt kunnen worden (zolang ze niet in lengte zijn "gegroeid"). Groeten!!!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45611 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.
Hallo allemaal, ik wilde graag mijn mening over dit onderwerp geven. Ik werk al meer dan 10 jaar in de mechanische sector en momentsleutels zijn altijd aanwezig geweest in de werkplaatsen waar ik heb gewerkt, samen met Autodata in een boek en later op een cd. Ik heb altijd Nm gebruikt omdat Autodata die momentwaarden op die manier aangeeft, en de momentsleutels die ik heb gebruikt, hebben altijd voet en Nm.

Ik weet het niet; ik vind het een beetje radicaal om alle professionals op één hoop te gooien; het is alsof ze niet eens weten wat een momentsleutel is.

Ik zou er ook aan toe willen voegen dat een momentsleutel geen sleutel is om schroeven los te draaien, en naar mijn mening ook geen sleutel om het moment in te stellen. Als je hem alleen gebruikt voor Nm en graden met een normale sleutel, kan de momentsleutel jaren meegaan, en als je hem laat kalibreren, zullen ze je vertellen dat hij perfect is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45615 door handmatig-mechanisch
Beste igryo, mijn excuses, want ik zie dat je mijn bericht verkeerd hebt geïnterpreteerd. Daarin zeg ik: "Professionals vergeten het, want het is sneller om een moer met een gewone sleutel vast te draaien dan tabellen te bekijken en maten in te stellen."
Natuurlijk kennen jullie professionals allemaal de momentsleutel en gebruiken die wanneer nodig.

Een ander punt is de haast die de garagehouder, of wie dan ook, maakt om de klus binnen een bepaalde tijd te klaren.

Om een cilinderkop te vervangen, gebruik je de momentsleutel, maar in alle handleidingen hebben alle bouten (zelfs die op de wielen) een aanhaalmoment. Je kunt niet alle bouten aandraaien met het aanhaalmoment dat in de handleiding staat aangegeven, want een reparatie van twee uur zou een hele dag werk kosten.

Wees niet beledigd, want ik herhaal, mijn punt was niet dat je de momentsleutels niet kent, maar dat je ze alleen gebruikt als het echt nodig is. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45650 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, hier is een PDF voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp dat de heer aftgm zo terecht heeft aangekaart. Het is naar mijn mening erg interessant.
www.elring.de/fileadmin/Dateiablage_DE/2...KS_Praxis_web_es.pdf
Met vriendelijke groet!!!