Zoek MDM

Bulletin

Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45586 door handmatig-mechanisch
Koppeltester - Kalibratie, Testen. Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo vrienden. Ik wil jullie vertellen over een gereedschap dat vergeten of onbekend is bij zowel professionals als amateurs.

Professionals vergeten het omdat het sneller is om een moer vast te draaien met een gewone sleutel dan tabellen te bekijken en maten in te voeren.

Amateurs weten er niets van omdat het vaak exorbitant duur is en ze denken dat het de aankoop niet waard is.

Maar het ergste is dat we er niets van weten, omdat we niet weten wat het meet. Ja, we weten dat het aandraaimoment meet, maar wat is moment?

Ik had jarenlang een tweedehands momentsleutel in de la liggen omdat de schaal in inch/pond was. Ik wist niet wat het was en kon geen equivalentietabel vinden.

De eenheden voor momentsleutels zijn meestal:
Newtonmeter (Nm), decanewtonmeter (daNm of dNm), kilogramkrachtmeter (kgm), pond per voet (lbft), enz.

En hoe relateren we de eenheden? Hier komt het deel van het gebrek aan kennis dat we allemaal hebben over gereedschap.

We zien dat metingen twee verschillende eenheden hebben: één voor kracht, die we vaak verwarren met een gewichtseenheid, en een andere voor lengte.
Dit komt neer op:

"KRACHT DIE WE UITOEFENEN OP DE SCHROEF MET EEN HEFBOOM VAN DIE LENGTE."

Uit deze zin kunnen we afleiden hoe het werkt, de equivalenties en enkele zeer eenvoudige oplossingen om de goede werking ervan te controleren of zelfs een momentsleutel te kalibreren.

Ik ben die zin nergens tegengekomen, misschien omdat we hem zouden moeten afleiden door naar de eenheden te kijken, misschien omdat ze op school niet weten hoe ze het moeten uitleggen, en we uiteindelijk afgestudeerden hebben die geen idee hebben van de basiskennis.

Als we kijken naar de schalen van een dynamometer, zijn de daN.m bijna hetzelfde als de Kg.m, het is logisch omdat een daN 0,981 Kp is (Kilopond of kilogramkracht)

Equivalentie van de meest gebruikte eenheden:
1 pond (pond) = 0,45359 kg
1 inch (inch) = 0,0254 m
1 ft (voet) = 0,3048 m
1 Nw (Newton) = 0,1019716 Kp
1 Kp (Kilopond of kilogramkracht) = 9,8006652 N

Laten we de eenheid omrekenen waardoor de dynamometer meerdere jaren in de la heeft gelegen zonder hem te gebruiken:
0,45359 kg x 0,0254 m
1 pond

1 inch 1 inch x 1 pond = 0,45359 kg x 0,0254 m = 0,011521186 kg.m.
1 kg.m = 1/0,011521186 = 86,796619 inch pond

Dat wil zeggen, 1 inch pond = 0,011521186 kg.m of 1 kg.m = 86,796619 inch pond.

Wees voorzichtig bij het maken van de conversies, als de eenheden klein zijn en we weinig decimalen gebruiken, zullen er fouten optreden.
In de vorige conversie als we maar 3 decimalen nemen
1 inch x 1 pond = 0,453 kg x 0,025 m = 0,011 kg.m.
1 kg.m = 1/0,011325 = 88,300 inch pond

Zoals we kunnen zien, is 88,30 heel anders dan 86,79. In een sleutel die alleen inchponden meet, kan 700 inchponden worden omgerekend naar 7,92 kg/m (met 3 decimalen) of 8,06 (met meer decimalen).

Dit is erg belangrijk bij het kalibreren of controleren van de goede werking van een momentsleutel

. En nu komt het mooie van het onderwerp: HET CONTROLEREN OF KALIBREREN VAN EEN MOMENTSLEUTEL.
Zoals gezegd meet de momentsleutel:
"DE KRACHT DIE WE UITOEFENEN OP DE SCHROEF MET EEN HENDEL VAN EEN BEPAALDE LENGTE."

De eenvoudigste methode is het gebruik van een bankschroef en een dynamometer.
Voorheen waren er veerdynamometers, die onnauwkeurig en duur waren. Maar tegenwoordig, met de vooruitgang van elektronica in Chinese winkels, vinden we 40 kg dynamometers in eenheden van 20 bij 20 gram. Deze worden voornamelijk verkocht om het gewicht van visvangsten, koffers, enz. te meten voor ongeveer € 8.

Methode:
We bevestigen de momentsleutel aan de schroef en houden hem vast bij het aandrijfvierkant.
Met een touwtje vastgebonden aan de handgreep van de momentsleutel op een exacte afstand van het rotatiecentrum van het aandrijfvierkant, trekken we de sleutel met de dynamometer en kijken wat hij meet.

We stellen de momentsleutel bijvoorbeeld in op 2 kg, binden hem vast op 33,33 cm, trekken de dynamometer aan en wanneer we een kracht van 6 kg uitoefenen, moet de pal van de sleutel terugveren, omdat het verkleinen van de afstand met 1/3 drie keer zoveel kracht vereist.

Voorzorgsmaatregelen/gevaren:
Dit is een tijdelijk en onstabiel systeem. Probeer geen grote krachten te testen, omdat de sleutel kan wegglijden en breken als hij valt, of ons kan raken en letsel kan veroorzaken.

Draai de schroef niet te vast om te voorkomen dat het aandrijfvierkant van de sleutel vervormt en de dophouder (kogel die voorkomt dat de dop valt) breekt, vooral als deze klein is, en laat hem ook niet te los, omdat hij dan zal wegglijden.

Trek de dynamometer loodrecht op de sleutel. Als we schuin trekken, zorgt de ontbinding van het moment ervoor dat een deel van de kracht niet wordt gebruikt om te draaien, maar om de sleutel naar één kant te trekken. Dit kan ons 6 kg opleveren terwijl we slechts 5 kg uitoefenen (het zal nooit te veel geven, altijd te weinig).

Van hieruit kun je hefbomen maken die, wanneer je de sleutel draait, rusten op een digitale keukenweegschaal, of iets anders wat je maar kunt bedenken.
Het controleren van de goede werking van een dynamometer is eenvoudig en vereist geen laboratoriumapparatuur van € 3.000.
Het maken van een dynamometer met een dynamometer, een sleutel en een hefboom is niet moeilijk.

Maar wees voorzichtig met de kracht die je uitoefent en de mogelijke gevolgen als de sleutel, dynamometer, enz. slippen. Onthoud het principe van behoud van energie en de wetten van actie en reactie.

Als je denkt dat iets niet klopt en gecorrigeerd of verbeterd kan worden, doe dat dan in het belang van iedereen.

Veel plezier!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45589 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.
Hoi aftgm, het onderwerp dat je aankaart is goed, waar ik het niet mee eens ben, is de kalibratiemethode met een dynamometer. Als er kalibratiebanken bestaan, is dat niet voor niets (er is ergens een metrologie-pdf die hierover gaat). Het
enige belangrijke aan deze sleutels qua onderhoud is dat je ze NIET ONDER SPANNING LAAT STAAN wanneer je ze niet gebruikt, en ze niet voor andere doeleinden gebruikt (dagelijks gebruiken als ratel, of ermee slaan...). De kalibratie gaat meestal vrij lang mee als je er goed op let. Het is tenslotte geen duur gereedschap (als je het gaat gebruiken...).
Ik denk dat de maatvoering die je geeft prima is, aangezien de handleidingen van elkaar verschillen in eenheden (sommige in da.nm, andere in lbs... enz.). Groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden - 11 jaar en 8 maanden geleden #45590 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.
Hallo allemaal, aftgm, een:) bijzondere kerel, uitstekend, heel goed. Het laat ook zien dat je niet altijd een hightech apparaat nodig hebt om een precisie-instrument te verifiëren of te kalibreren. Tot slot feliciteer ik je met het delen van je gedachten over dit onderwerp; het zal voor velen van ons zeer nuttig zijn. Berichten zoals deze brengen kennis naar dit forum. Dank je:) wel. Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 11 jaar 8 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45601 door handmatig-mechanisch
Bedankt, Ismael. Ik vergat te vermelden dat je de toetsen niet onder spanning moet laten staan om schade aan de veer te voorkomen, en dat je ze niet moet schoonmaken met oplosmiddelen of moet proberen te smeren om te voorkomen dat het originele smeermiddel dat ze beschermt, wordt verwijderd. Met jouw bijdrage en die van iedereen die meewerkt, zullen we er allemaal van leren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 8 maanden geleden #45605 door handmatig-mechanisch
Mijn vriend Juan Pablo vroeg me waarom hoekige aandraaiing tegenwoordig wordt gebruikt. Omdat ik dat niet wist, zocht ik op internet en vond deze link ( www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&s...vm=bv.61535280,d.bGQ ) tussen haakjes. Deze link downloadt een pdf-bestand van het bedrijf AJUSA genaamd "apriete-angular.pdf".
Ze leggen uit dat er verschillen zijn bij het overschakelen van het ene systeem naar het andere met de metingen van de momentsleutel, maar het belangrijkste dat daaruit kan worden afgeleid, is dat, afhankelijk van of de schroef meer of minder gepolijste, vuile of gesmeerde schroefdraad heeft, deze meer of minder weerstand biedt bij het indraaien. Dit betekent dat sommige schroeven met hetzelfde koppel meer worden ingedraaid dan andere, en dat is niet goed voor een verbinding, omdat het erom gaat de verbinding samen te drukken zodat deze gelijkmatig wordt. Ik hoop dat de uitleg je overtuigt. Mij heeft het ook overtuigd. Groeten.