Zoek MDM

Bulletin

Dynamometrie - Kalibratie, verificatie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden #45586 door handmatig-mechanisch
Momentsleutel - Kalibratie, verificatie. Uitgegeven door manual-mecanica
Hallo vrienden. Ik wil het met jullie hebben over een gereedschap dat vaak vergeten of onbekend is bij zowel professionals als hobbyisten.

Professionals zijn het vergeten omdat het sneller is om een ​​moer aan te draaien met een gewone sleutel dan tabellen te raadplegen en metingen in te voeren.

Hobbyisten kennen het niet omdat de prijs vaak exorbitant is en ze het niet de moeite waard vinden om te kopen.

Maar het ergste is dat we niet weten wat het meet. Ja, we weten dat het koppel meet, maar wat is koppel precies?

Ik had een gebruikte momentsleutel jarenlang in een la liggen omdat de schaalverdeling in inch-pond was. Ik wist niet wat dat betekende en kon geen omrekeningstabellen vinden.

Momentsleutels worden meestal aangegeven in:
Newtonmeter (Nm), decanewtonmeter (daN.m of dN.m), kilogramkrachtmeter (kg.m), voetpond (lb.ft), enzovoort.

En hoe verhouden deze eenheden zich tot elkaar? Hier komt het gebrek aan kennis over dit gereedschap om de hoek kijken.

We zien dat de metingen twee verschillende eenheden hebben: één voor kracht, die we vaak verwarren met een gewichtseenheid, en één voor lengte.
Dit is equivalent aan:

"DE KRACHT DIE WE UITOEFENEN OP DE SCHROEF MET EEN HEFBOOM VAN DIE LENGTE."

Uit deze zin kunnen we de werking, de equivalenties en een aantal zeer eenvoudige oplossingen afleiden om de juiste werking te controleren of zelfs een momentsleutel te kalibreren.

Ik heb deze zin nergens anders gevonden, misschien omdat we hem zouden moeten kunnen afleiden door alleen naar de eenheden te kijken, of misschien omdat scholen niet weten hoe ze het moeten uitleggen en we uiteindelijk diploma's halen maar geen idee hebben van fundamentele concepten.

Als we naar de schaalverdeling van een momentsleutel kijken, zijn daN.m vrijwel gelijk aan kg.m. Dit is logisch, want één daN is 0,981 kp (kilopond of kilogramkracht).

Equivalente eenheden van de meest gebruikte eenheden:
1 pond (lb) = 0,45359 kg,
1 inch (in) = 0,0254 m
, 1 voet (ft) = 0,3048 m
, 1 N (newton) = 0,1019716 kp
, 1 kp (kilopond of kilogramkracht) = 9,8006652 N.

Laten we de eenheid omrekenen die ervoor zorgde dat de momentsleutel jarenlang ongebruikt in een la lag:
0,45359 kg x 0,0254
1 pond / 1 inch

. 1 inch x 1 pond = 0,45359 kg x 0,0254 m = 0,011521186 kg·m.
1 kg·m = 1/0,011521186 = 86,796619 inchpond.

Dat wil zeggen, 1 inch-pond = 0,011521186 kg·m of 1 kg·m = 86,796619 inch-pond.

Wees voorzichtig bij het omrekenen; als de eenheden klein zijn en we weinig decimalen gebruiken, zullen er fouten optreden.
In de vorige omrekening, als we slechts 3 decimalen gebruiken:
1 inch x 1 pond = 0,453 kg x 0,025 m = 0,011 kg·m.
1 kg·m = 1/0,011325 = 88,300 inch-pond.

Zoals we kunnen zien, is 88,30 heel anders dan 86,79. Op een momentsleutel die alleen inch-ponden meet, kan 700 inch-pond worden omgerekend naar 7,92 kg·m (met drie decimalen) of 8,06 kg·m (met meer decimalen).

Dit is erg belangrijk bij het kalibreren of controleren van de juiste werking van een momentsleutel.

En nu het interessante gedeelte: HET CONTROLEREN OF KALIBREREN VAN EEN MOMENTSLEUTEL.
Zoals we al zeiden, meet een momentsleutel:
"DE KRACHT DIE WE OP DE BOUT UITOEFENEN MET EEN HEFBOOM VAN EEN BEPAALDE LENGTE."

De eenvoudigste methode is het gebruik van een bankschroef en een dynamometer.
Vroeger waren er dynamometers met een veer, die onnauwkeurig en duur waren. Maar tegenwoordig, met de vooruitgang in de elektronica, zijn er in Chinese winkels dynamometers van 40 kg te vinden met een nauwkeurigheid van 20 gram, die voornamelijk worden verkocht voor het wegen van sluitingen, koffers, enz., voor ongeveer € 8.

Methode:
Plaats de momentsleutel op de bout en zet hem vast met de vierkante aandrijving.
Bevestig een stuk touw aan de handgreep van de momentsleutel op een precieze afstand van het draaipunt van de vierkante aandrijving, trek aan de sleutel met de dynamometer en lees de waarde af.

Stel bijvoorbeeld de momentsleutel in op 2 kg, bevestig hem op 33,33 cm, trek aan de dynamometer en wanneer u een kracht van 6 kg uitoefent, zou de ratel van de sleutel moeten klikken. Dit komt doordat u, naarmate de afstand met 1/3 afneemt, driemaal zoveel kracht moet uitoefenen.

Voorzorgsmaatregelen/Gevaren:
Dit is een tijdelijk en instabiel systeem. Probeer geen hoge koppels te testen, omdat de sleutel bij een impact kan slippen en breken of u kan verwonden.

Draai de bout niet te vast aan om vervorming van de vierkante aandrijving van de sleutel en breuk van de dopborgring (de kogel die voorkomt dat de dop eruit valt) te voorkomen, vooral als deze klein is. Laat hem ook niet te los zitten, want dan slipt hij.

Trek de dynamometer loodrecht op de sleutel. Als u onder een hoek trekt, zal de krachtontleding betekenen dat een deel van de kracht niet wordt gebruikt om de sleutel te draaien, maar om hem opzij te trekken. Dit kan ertoe leiden dat u een meting van 6 kg krijgt terwijl u slechts 5 kg uitoefent (de dynamometer zal nooit te veel kracht geven, altijd te weinig).

Vanuit hier kun je hefbomen maken die, wanneer de sleutel wordt gedraaid, op een digitale keukenweegschaal of iets anders dat je maar kunt bedenken rusten.
Het controleren van de goede werking van een momentsleutel is eenvoudig en vereist geen laboratoriumapparatuur van €3000.
Het maken van een momentsleutel met een dynamometer, een sleutel en een hefboom is niet moeilijk.

Maar wees voorzichtig met de kracht die je uitoefent en de mogelijke gevolgen als de sleutel, de dynamometer, enz. wegglijdt. Denk aan het principe van behoud van energie en de wetten van actie en reactie.

Als je denkt dat iets niet klopt en kan worden gecorrigeerd of verbeterd, doe dat dan alsjeblieft, in het belang van iedereen.

Veel plezier!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden #45589 door handmatig-mechanisch
Handmatig-mechanisch antwoord op het onderwerp momentsleutel - kalibratie en verificatie.
Hallo aftgm, het onderwerp dat je aansnijdt is goed, maar ik ben het niet eens met de kalibratiemethode met een dynamometer. Als er kalibratiebanken bestaan, is dat niet voor niets (er is ergens een PDF over metrologie die dit bespreekt).
Het enige belangrijke met betrekking tot het onderhoud van deze sleutels is dat je ze NIET onder spanning moet laten staan ​​als je ze niet gebruikt, en dat je ze niet voor andere doeleinden moet gebruiken (zoals ze dagelijks als ratelsleutel gebruiken of ermee hameren). De kalibratie blijft meestal vrij lang goed als je hier goed op let. Het is tenslotte geen duur gereedschap (als je het gebruikt).
Ik denk dat de maatomrekening die je hebt gegeven nuttig is, aangezien de handleidingen verschillende eenheden gebruiken (sommige gebruiken daNm, andere lbs, enz.). Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden - 11 jaar en 9 maanden geleden #45590 door handmatig-mechanisch
Handmatig-mechanisch antwoord op het onderwerp momentsleutel - kalibratie en verificatie.
Hallo iedereen, aftgm is:) een opmerkelijke collega, uitstekend, echt heel goed. Bovendien laat hij zien dat je niet altijd een hightech apparaat nodig hebt om een ​​precisiegereedschap te controleren of te kalibreren. Tot slot wil ik hem feliciteren met het delen van zijn gedachten hierover; het zal voor velen van ons erg nuttig zijn. Berichten zoals deze brengen kennis naar dit forum. Dankjewel:) . Met vriendelijke groeten.
Laatst bewerkt: 11 jaar 9 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden #45601 door handmatig-mechanisch
Dankjewel, Ismael. Inderdaad, ik was vergeten te vermelden dat de toetsen niet onder spanning mogen staan ​​om beschadiging van de veer te voorkomen, en dat ze niet met oplosmiddelen schoongemaakt of ingevet mogen worden om te voorkomen dat het originele smeermiddel dat ze beschermt, verdwijnt. Met jouw bijdrage en die van alle anderen die meewerken, zullen we er allemaal van leren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 9 maanden geleden #45605 door handmatig-mechanisch
Mijn vriend Juan Pablo vroeg me waarom er tegenwoordig nog steeds met de hoekmethode wordt vastgedraaid. Omdat ik het niet wist, heb ik online gezocht en deze link gevonden ( www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&s...vm=bv.61535280,d.bGQ ). Zonder de haakjes kun je een PDF-bestand downloaden van het bedrijf AJUSA met de titel "apriete-angular.pdf".
Daarin wordt uitgelegd dat er verschillen zijn bij het overschakelen van het ene naar het andere systeem met momentsleutelmetingen, maar de belangrijkste conclusie is dat de bout meer of minder weerstand biedt bij het vastdraaien, afhankelijk van of de schroefdraad gepolijst, vuil of ingevet is. Daardoor draaien sommige bouten bij hetzelfde koppel meer vast dan andere, en dat is niet goed in een verbinding, omdat het de bedoeling is om deze gelijkmatig aan te drukken. Ik hoop dat de uitleg je overtuigt. Mij heeft het in ieder geval overtuigd. Groeten.