Zoek MDM

Bulletin

turbo-olieleidingzeef ja of nee?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #45138 door handmatig-mechanisch
Antwoord van monteurs op de vraag: turbo-olieleidingzeef, ja of nee?
Hoi maat, ik heb erover nagedacht, maar er is geen ruimte in het railgedeelte, de aansluiting wordt afgedekt door de katalysator... en daarboven, bij de inlaat van de turbo, tussen de twee slakken... dat is geen slecht idee, en dan is het ook nog eens zaak om te kijken welk filter... daar hadden ze het zeefje moeten plaatsen, maar dat gaat "tegen de stroom in" en is het niet waard. Als dat zo is, zou het dan toegankelijk zijn om het bij elke oliewissel schoon te maken...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #45143 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ismael53, ik denk na over dit interessante onderwerp. Misschien is de oplossing om de motorolie eerder te verversen. Ik weet niet hoeveel kilometer de fabrikant aanbeveelt om de olie te verversen. Ik heb persoonlijk gemerkt dat fabrikanten de olieverversingsperiode van dieselmotoren de laatste tijd hebben verlengd, in sommige gevallen zelfs langer dan aanbevolen, naar mijn mening. Mijn vader heeft een Mazda BT-50, de vertegenwoordiger van het merk adviseert om de olie elke 15.000 km te verversen. Ons leek dat overdreven en vanaf het begin, afhankelijk van het gebruik en de omgevingsomstandigheden (zwevend stof), hanteren we niet meer dan 5.000 tot 7.000 km tussen elke verversing, altijd met semi-synthetische olie en Liquid Moly-additief met molybdeendisulfide. De pick-up heeft momenteel 230.000 km gereden en geen motorproblemen. De andere keer, elke 30.000 km, was ik de motor met een speciale olie voor dit doel (met een hoge reinigingskracht). Na 10 minuten stationair draaien, gooi ik de motor weg en doe ik er de juiste olie in. Onlangs hebben we het kleppendeksel verwijderd, er zat een klein lekje in en ik was verbaasd over de kleine hoeveelheid residu die zich in de motor had opgehoopt. We hebben ook de turbo gecontroleerd en alles was in orde. Hoeveel kilometer raadt Citroën aan om de olie te verversen voor Europa en welke olie raden jullie aan?
Iets anders, een ervaring die ik heb opgedaan tijdens een race (Chevrolet 6-cilinder 250), was dat het originele oliefilter de hoge oliestroom van de pomp (hoge stroom) niet aankon. We kwamen erachter dat de metalen van de motor beschadigd raakten door vuil en kleine metaaldeeltjes, vooral afkomstig van de motorkleppen. De eerste vraag die ik me toen stelde, was wat hier gebeurt: waarom komt vuil terecht in dat zogenaamd schone deel van de motor... Ik realiseerde me dat er een bypassklep in het filter zat, omdat het onmogelijk was om een droogcarter-smeersysteem te gebruiken. Het carter werd aangepast, de motor kreeg last van drukval in scherpe bochten en daarnaast werd het gebrek aan efficiënte filtering van de motorolie duidelijk... Uiteindelijk, na overleg binnen het team (een amateur met weinig middelen, maar een grote competitieve instelling en vindingrijkheid, we bleven vaak in de race om de auto op de baan te krijgen), besloten we om een extern filter te installeren, buiten de motor. Ze pasten zich gemakkelijk aan (er was ook niet veel ruimte). Op de plek waar het filter oorspronkelijk zat, pakten we een stuk aluminium en stuurden dat naar de draaier. Hij maakte de schroefdraad en fittingen om het naar de zijkant van de motor te brengen, om het filter aan te passen, met de bijbehorende basis van een Mitsubishi Canter met filter, veel groter en met een grotere capaciteit. Ik weet dat dit weinig te maken heeft met het probleem met de Citroën, maar het leek me een ervaring om met je te delen: een chronisch probleem oplossen tegen lage kosten. Sterker nog, voordat we het probleem hadden geïdentificeerd, waren we meerdere motoren kwijtgeraakt, veel tijd en geld... en de oplossing was eenvoudig en voordelig. Groeten, maat.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #45147 door handmatig-mechanisch
Hallo, wat je zegt over olieverversing klopt helemaal! De fabrikant adviseert om de 20.000, als ik me goed herinner. Ik ben tegen het zo lang verlengen van deze periodes, juist hoe "synthetisch" de oliën tegenwoordig ook zijn, sommigen raden het al om de 30.000 aan... je kunt je de verzadigingsgraad van het filter voorstellen, en zoals je terecht zegt, mogen we niet vergeten de filterbypass te openen... dat is de realiteit... maar natuurlijk bezuinigen mensen op olie en dan komt de turbo... en dan klagen ze over de 1000 euro die de "grap" hen gaat kosten... Groeten allemaal!!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #45148 door handmatig-mechanisch
Overigens ben ik het absoluut oneens met het toevoegen van additieven aan olie. Als iemand hier in een oliefabriek heeft gewerkt (ik ken er persoonlijk een), zal hij of zij je vertellen waarom dit zo is, en vooral de afbraak of ineffectiviteit van de verbindingen die de olie al bevat wanneer deze wordt gemengd met andere onverenigbare verbindingen... anders is het commerciële "marketing" door charlatans die deze "wondermiddelen" verkopen. Iedereen die een andere mening heeft, wordt uitgenodigd om zich hierin te verdiepen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #45150 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik heb het niet over wondermiddelen, maar over molybdeendisulfide, een oud product met bewezen effectiviteit. Liqui Moly verkoopt de olie zelfs kant-en-klaar en voorgemengd. Wat ook meespeelt, is dat gegrafitiseerde vetten in onbruik raken door de introductie van disulfide in de industrie... Ik heb het zelf in veel gevallen geprobeerd en het geeft goede resultaten. Ik ben het eens met ismael53 over het gebruik van additieven van twijfelachtige oorsprong. Ik heb het over een Duits bedrijf met veel ervaring in smering... Hoe dan ook, dit is slechts een mening. Groeten aan iedereen.