Zoek MDM

Bulletin

Oliefilter in de turbotoevoerbuis: wel of niet aanwezig?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #45106 door handmatig-mechanisch
Oliefilter in de turbotoevoerbuis: wel of niet? Geplaatst door manual-mecanica
Hallo forumleden, ik zit met een dilemma. Het betreft het oliefilterzeefje in de 1.6 HDI-motoren (van de PSA-groep) dat zich bevindt in de bout waarmee de olieleiding is verbonden met de olietoevoerleiding van de turbo. Ik heb al meerdere problemen met de smering van de turbo gehad en in drie gevallen was dit "kleine" filtertje verstopt met vuil (het zit er niet voor niets). Ik heb ze vervangen door nieuwe, maar ik weet niet zeker of dat de juiste oplossing is, of dat het beter zou zijn om:
* het te verwijderen om de olietoevoer naar de turbo te verbeteren?
* het te laten zitten voor het geval de olie die de turbo bereikt niet wordt gefilterd door het motoroliefilter? De olie zou eerst door het filter moeten gaan en dan in de olietoevoerleiding van de turbo, maar ik ben daar ook niet helemaal zeker van. Ik zou alle meningen en kennis die jullie over dit:huh: :huh: Citroën:fluit:

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden - 11 jaar en 11 maanden geleden #45109 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op de vraag over de oliefilterbuis van de turbo: ja of nee?
Hallo ismael53, wat een geweldig onderwerp heb je aangesneden. Naar mijn mening doe je er goed aan om die microfilters regelmatig te vervangen. Mijn mening is gebaseerd op het volgende:
Motoroliefilters vangen op zijn best deeltjes van 10 tot 20 micron en groter op, terwijl microfilters veel kleinere onzuiverheden van 3 tot 5 micron kunnen opvangen.
Omdat de toleranties van de motor (lagers, zuiger, cilinder) groter zijn dan die van moderne turbocompressoren, is de filtratie door het hoofdfilter alleen onvoldoende, wat leidt tot de ophoping van onzuiverheden in dit deel van de turbocompressor.
Daarnaast hebben oliefilters een interne bypassklep. Wanneer het filter, in de fase vóór een olieverversing, al erg verstopt is met vuil, opent deze bypassklep, waardoor de motor niet met onvoldoende brandstoftoevoer komt te zitten. Het is een noodzakelijk kwaad, niet zo schadelijk voor de motor als voor de turbocompressor. In die gevallen is dit microfilter naar mijn mening essentieel, omdat het voorkomt dat grote onzuiverheden zich in de metalen onderdelen van de motor nestelen, waardoor bepaalde schade kan ontstaan ​​en de lagers van de turbocompressor mogelijk zelfs fataal kunnen worden. Ik heb een goede vriend die aan mijnbouwmotoren werkt, en hij vertelt me ​​dat ze, naast het microfilteren van de motorolie, ook specifieke microfilters voor de turbocompressor gebruiken, wat de betrouwbaarheid op lange termijn garandeert. Ze bestuderen ook de motorolie, en volgens hem is het bij gebruik van smeermiddelen met een zeer lage viscositeit, vanwege de dikte van de smeerfilm, sterk aan te raden om de onderdelen die het meest gevoelig zijn voor vroegtijdige slijtage door onzuiverheden die niet door het hoofdfilter worden gefilterd, te microfilteren. Denk bijvoorbeeld aan de noodzakelijke microfiltratie van dieselbrandstof in common rail-systemen. Die pompen hebben immers zeer nauwe toleranties en de injectoren hebben minuscule openingen. Tot slot denk ik dat de winst in smering door een aanzienlijke verhoging van de smeerstroom naar de turbocompressor minimaal is. Het risico bestaat dat er kleine onzuiverheden worden geïntroduceerd die weliswaar beheersbaar zijn voor een motor, maar "grote" en onbeheersbare deeltjes voor dat specifieke onderdeel van de turbocompressor, simpelweg door het verwijderen van die microfilters. Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 11 jaar 11 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #45110 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op de vraag over de oliefilterbuis van de turbo: ja of nee?
Het probleem is dat als er te veel deeltjes doorheen komen, het microfilter na verloop van tijd verstopt raakt, en het is niet bepaald makkelijk om het regelmatig schoon te maken. Als je het niet schoonmaakt, vermindert het de luchtstroom en...vaarwel turbo...als je het niet vervangt, bereiken de deeltjes de turboschacht en wederom, vaarwel turbo...DILEMMA, PROBLEEM, noem het zoals je wilt...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #45113 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal:lachen: , die Fransen en hun onzin... hahaha, maar serieus, ik zou graag de mening van anderen over dit interessante onderwerp horen. Groetjes

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #45136 door handmatig-mechanisch
Hallo iedereen, ismael53, ik heb hierover nagedacht. Wat vinden jullie ervan om een ​​groter oliefilter te installeren? Misschien is dat niet mogelijk vanwege ruimtegebrek. Wat zijn jullie gedachten hierover? Groeten.