Hoi ismael53, wat een goed onderwerp heb je aangekaart. Ik ben van mening dat je gelijk hebt om die microfilters regelmatig te vervangen. Mijn mening is gebaseerd op:
Motoroliefilters vangen in het beste geval deeltjes op van 10 tot 20 micron en groter; microfilters kunnen veel kleinere onzuiverheden opvangen, van 3 tot 5 micron.
Omdat de toleranties van de motor (lagers, zuiger, cilinder) groter zijn dan die van moderne turbocompressoren in hun lagers, is filtering door alleen het hoofdfilter niet voldoende, waardoor onzuiverheden zich in dit deel van de turbo ophopen.
De andere is dat oliefilters een interne bypassklep hebben. Wanneer het filter, in de fase vóór de olieverversing, al erg verstopt is met vuil, gaat deze bypass open, waardoor wordt voorkomen dat de motor weinig irrigatie overhoudt, een noodzakelijk kwaad dat niet zo schadelijk is voor de motor als voor de turbo. In die gevallen is dit microfilter naar mijn mening essentieel om te voorkomen dat grote onzuiverheden zich vastzetten in de metalen van de motor, waardoor bepaalde schade ontstaat en dodelijk is voor de turbolagers. Ik heb een goede vriend die in de mijnbouw werkt en hij vertelt me dat ze, naast het microfilteren van de motorolie, specifieke microfilters gebruiken voor de turbo, wat zorgt voor een langdurige betrouwbaarheid. Ze doen ook onderzoek naar motorolie en naar zijn mening is het bij gebruik van smeermiddelen met een zeer lage viscositeit, vanwege de dikte van de smeerfilm, sterk aan te raden om de componenten te microfilteren die het meest vatbaar zijn voor vroegtijdige slijtage door onzuiverheden die niet door het hoofdfilter worden gefilterd, zoals de noodzakelijke microfiltratie van dieselolie in commonrailsystemen. Je weet dat pompen zeer kleine toleranties hebben en injectoren kleine openingen. Ten slotte lijkt het mij dat de winst in smering door een significante toename van de smeerstroom van de turbo zeer gering is, met het risico op kleine onzuiverheden die door een motor beheersbaar zijn, maar "groot" en onbeheersbaar voor dat deel van de turbo, door het verwijderen van die microfilters. Groeten.