Zoek MDM

Bulletin

Mitsubishi Lancer 2002 elektrische ventilatoren

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44803 door handmatig-mechanisch
Hallo auto-experts, gelukkig nieuwjaar allemaal. Ik heb wat hulp nodig. Ik heb een Mitsubishi Lancer automaat uit 2004, die ik al vier jaar gebruik. Wat betreft de koelventilatoren: die werkten eerst meteen zodra ik de sleutel in de "aan"-stand draaide, vóórdat ik de motor startte, en ze draaiden op volle snelheid. Toen is een van de airco-ventilatoren kortgesloten, waardoor de motor oververhit raakte. Ik heb een doorgebrande 50A-zekering gecontroleerd en vervangen. Toen ik echter de airconditioning wilde gebruiken, ging deze niet aan omdat alleen de radiateurventilator werkte. Ik heb de bedrading van de airco-ventilator en een nieuwe module vervangen, en het leek in orde. Nu, als ik de auto start, gaan de koelventilatoren pas aan als de ingestelde temperatuur is bereikt, waarna ze hun snelheid verlagen. Wanneer ik de airconditioning aanzet, draaien beide ventilatoren op lage snelheid. Het probleem is nu dat, ongeacht of de airconditioning aan of uit staat, de koelvloeistoftemperatuur bij het bergop rijden aanzienlijk stijgt, bijna tot oververhitting. Het apparaat raakt bijna oververhit en als ik kijk, zie ik dat de ventilatoren op lage snelheid draaien, terwijl ze normaal gesproken op maximale snelheid zouden moeten draaien. Ik heb de relais gecontroleerd en die werken naar behoren. Ik heb een oplossing nodig.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44811 door handmatig-mechanisch
Handmatig-mechanisch antwoord op de vraag over elektrische ventilatoren voor een Mitsubishi Lancer uit 2002.
Hallo wmleonc, je hebt niet vermeld of je de ventilatormotor hebt gecontroleerd. Deze kan gedeeltelijk doorgebrand zijn. We moeten de oorzaak van de kortsluiting weten... vergelijk de weerstand van beide motoren. Ik neem aan dat de module hetzelfde is. Controleer de thermische schakelaar op de radiator (als die er is). Ik denk dat het voor de storing niet normaal was dat ze meteen aansloegen als je het contact aanzette bij een koude motor, en dat zou de oorzaak kunnen zijn. Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44821 door handmatig-mechanisch
Handmatig-mechanisch antwoord op de vraag over elektrische ventilatoren voor een Mitsubishi Lancer uit 2002.
Hallo Ismael 53, ik heb de ventilatormotoren rechtstreeks op de accu aangesloten en ze draaien allebei op maximale snelheid. Welke van de twee is nu de thermische schakelaar voor de radiator? Zou het de koelvloeistofsensensor kunnen zijn? De kortsluiting werd veroorzaakt doordat de bedrading van de airconditioningventilator door de motorwarmte was doorgebrand. Het probleem is dat wanneer ik bergop rijd, de ventilatoren heel langzaam draaien en de koelvloeistoftemperatuur snel stijgt, bijna tot het oververhittingspunt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44824 door handmatig-mechanisch
Hallo wmleonc, de koelvloeistofsensensor in deze auto fungeert als thermische schakelaar. Hij bevindt zich in de buurt van de radiatorinlaat. Zijn functie is om de ECU te informeren over de temperatuurwaarden, zodat deze een signaal naar de ventilatormodule kan sturen om de ventilatoren dienovereenkomstig in te schakelen. Je zou moeten nagaan om welke sensor het precies gaat, aangezien deze bij sommige modellen op de cilinderkop en bij andere op de radiator is gemonteerd. Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44849 door handmatig-mechanisch
Oké, ik heb het gecontroleerd, het zit in de cilinderkop. Ik zal dat onthouden, bedankt.