Hallo allemaal, Ismael

Dat is precies wat mij heel vreemd leek toen ik de interne afmetingen van de motor bekeek (de verhouding), het lijkt meer op die van een diesel

, die over het algemeen niet meer dan 5000 tpm bereiken (kleine moderne motoren). Motoren zijn in wezen luchtpompen, en net als elke pomp hebben ze tijdens het draaien verliezen, voornamelijk wrijving en wat pompverlies wordt genoemd, wat moeilijk in een paar woorden uit te leggen is... :) De motor moet lucht comprimeren, wordt "afgeremd" doordat hij lucht in de verbrandingskamer moet "persen" en aan de andere kant ondervindt hij, wanneer de zuiger naar beneden gaat, ook de tegenwerking van gassen in het carter, dit wordt pompverlies genoemd. (Ik weet niet of ik mezelf goed uitleg). Wrijvingsverliezen (vooral zuiger en segmenten tegen de cilinderwand)
Motorontwerpers realiseerden zich al lang geleden dat ze, om krachtige en efficiënte motoren te ontwerpen en te bouwen, motorverliezen, wrijving en pompverliezen moesten verminderen. Om dit volume te bereiken, zijn er bijvoorbeeld in een cilinder van 400 cc in principe drie mogelijkheden. De eerste, zoals de 1zz, waarbij de diameter kleiner is dan de slag. Een andere mogelijkheid is vierkant, zoals forumlid Ismael terecht opmerkt (diameter = slag), of waarbij de zuigerdiameter groter is dan de slag.
In een 1zz-motor met lange slag zijn de wrijvingsverliezen (vooral door de zuigerveerconstructie tegen de cilinderwanden) groot, vergeleken met een motor met korte slag en dezelfde cilinderinhoud (grotere diameter). In een motor met een diameter groter dan de slag zijn de pompverliezen groter; de compressiekracht is groter door de toename van het zuigeroppervlak. Druk = kracht op een oppervlak, of P = F / A, dus F = PxA. Hieruit kunnen we afleiden dat als we het oppervlak (de zuigerdiameter) vergroten, de compressiekracht moet toenemen als we de druk constant houden. Ik wil hiermee niemand in verwarring brengen; wat er gebeurt, is dat ik door mijn persoonlijke beperkingen geen betere manier heb gevonden om het fenomeen te verklaren, zonder mijn geliefde wiskunde.

.
Het belangrijkste aan het bovenstaande is, naar mijn mening, om op te merken dat in een lange-slagmotor de wrijvingsverliezen hoog zijn; de pompverliezen daarentegen lager. In een grote-slagmotor met korte slag doet zich echter het tegenovergestelde voor. Fabrikanten hebben daarom altijd voor hetzelfde dilemma gestaan: voor dezelfde cilinderinhoud optimaliseerden ze de pomp- of wrijvingsverliezen, rekening houdend met de interne afmetingen bij het kiezen van de boring-slagverhouding (vierkante motoren bieden over het algemeen een goed compromis in het optimaliseren van beide). In elke motor die u brandstofzuiniger wilt maken, moet u prioriteit geven aan het beheersen van pompverliezen boven wrijvingsverliezen. Als we over het algemeen een krachtige motor willen, moeten we prioriteit geven aan het beheersen van wrijvingsverliezen (vooral bij hoge toerentallen). Op basis hiervan, wat denkt u dat de ontwerpers zochten toen ze de Al-1zz zulke interne afmetingen gaven, en welke problemen dit voor de motor opleverde? Ik zou graag meer meningen over dit onderwerp horen.
start van het verbrandingsproces in een moderne dieselmotor.
. met vriendelijke groeten