Hallo iedereen,

Ismael hier. Sorry voor de vraag, maar ik heb er al vaker over nagedacht. Het gaat om de prestaties van de Heli Coil Probe reparatieset op de lange termijn, niet de directe, maar om een probleem dat al sinds de uitvinding van motoren bestaat (schroefdraad). Ik heb de catalogus van Heli Coil bekeken en het viel me op dat ze sets hebben voor allerlei toepassingen en materialen. Als ik erover nadenk, lijkt het me logisch dat ze, bij het ontwikkelen van sets voor verschillende toepassingen in de motor, rekening hebben gehouden met de diverse mechanische en thermische spanningen die in motoren optreden. Bovendien is het een zeer oud en gerenommeerd bedrijf met een ISO 9000-certificering voor kwaliteitscontrole

. Mijn enige persoonlijke ervaring met Heli Coil-spoelen is op racemotoren (Amateur CAD Quilpue

, met wat privé-ondersteuning): een Chevrolet 6-cilinder 250 cu in, 6500 tpm, met bijna standaard maar zwaar gemodificeerde cilinderkoppen. De resultaten zijn uitstekend, maar op korte termijn moeten ze regelmatig gedemonteerd worden, vooral

als, zoals de oude rotten zeggen, de blokken niet gegloeid zijn (verzacht door zoveel thermische cycli). Dan gebeurt wat je noemde: hoewel de reparatie misschien beter is dan het omringende materiaal, is de afwerking van het werk, met name in het gebied tussen de schroefdraad en waar de cilinderkop zit, van groot belang. Het moet homogeen en elliptisch zijn, zonder sneden of rechte hoeken, zodat er geen concentratie van krachten op één punt ontstaat en latere vermoeidheidsbreuken worden voorkomen. In elk geval lopen onze Argentijnse broeders lichtjaren voor op ons als het gaat om 6-cilinder GM-motoren. Wat dit betreft zou ik graag hun mening horen, evenals die van anderen.