Zoek MDM

Bulletin

Heli-coil in motorblok

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44679 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp helicoil in motorblok
Hallo allemaal! Nou, daarom vroeg fiat147 het ook, en dat is mijn vraag... Ik heb ze wel eens gezien op de schroefdraad waarmee het vliegwiel aan de krukas vastzit. Zoals jullie weten, worden deze stevig aangedraaid en blootgesteld aan de trillingen van de koppeling en de inertie van het vliegwiel. Ze hebben nog nooit bekende problemen veroorzaakt (althans niet in mijn ervaring). Waar ze ook gebruikt worden, of de diameters nu groot of klein zijn, ze resulteren in een robuustere constructie dan een direct gefreesde schroefdraad. Ze worden bijvoorbeeld zelfs in massaproductie gebruikt: je ziet ze op de schroefdraad waarmee de turbo aan het spruitstuk is bevestigd in sommige PSA-motoren (ik denk dat het in de moeren zit). Ze kunnen ook met zeer goede resultaten op bijna alle metalen worden aangebracht. Maar wat ik niet weet, is hoe het resultaat is bij het "vastnaaien" van de cilinderkop aan het blok, gezien de hoge temperaturen en de spanning die de cilinderkopbouten tijdens de verbranding te verduren krijgen. Ik neem aan dat iemand het wel eens geprobeerd heeft, maar het is geen methode die iedereen kent. Het is in ieder geval interessant. Omdat deze reparatie, als hij goed werkt, je veel geld kan besparen, wilde ik graag weten of iemand hem al eens op het motorblok heeft geprobeerd. Nou, jullie zijn allemaal van harte welkom om het te onderzoeken, in het belang van iedereen. Groeten!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44681 door handmatig-mechanisch
Hallo iedereen,:) Ismael hier. Sorry voor de vraag, maar ik heb er al vaker over nagedacht. Het gaat om de prestaties van de Heli Coil Probe reparatieset op de lange termijn, niet de directe, maar om een ​​probleem dat al sinds de uitvinding van motoren bestaat (schroefdraad). Ik heb de catalogus van Heli Coil bekeken en het viel me op dat ze sets hebben voor allerlei toepassingen en materialen. Als ik erover nadenk, lijkt het me logisch dat ze, bij het ontwikkelen van sets voor verschillende toepassingen in de motor, rekening hebben gehouden met de diverse mechanische en thermische spanningen die in motoren optreden. Bovendien is het een zeer oud en gerenommeerd bedrijf met een ISO 9000-certificering voor kwaliteitscontrole:) . Mijn enige persoonlijke ervaring met Heli Coil-spoelen is op racemotoren (Amateur CAD Quilpue:) , met wat privé-ondersteuning): een Chevrolet 6-cilinder 250 cu in, 6500 tpm, met bijna standaard maar zwaar gemodificeerde cilinderkoppen. De resultaten zijn uitstekend, maar op korte termijn moeten ze regelmatig gedemonteerd worden, vooral;) als, zoals de oude rotten zeggen, de blokken niet gegloeid zijn (verzacht door zoveel thermische cycli). Dan gebeurt wat je noemde: hoewel de reparatie misschien beter is dan het omringende materiaal, is de afwerking van het werk, met name in het gebied tussen de schroefdraad en waar de cilinderkop zit, van groot belang. Het moet homogeen en elliptisch zijn, zonder sneden of rechte hoeken, zodat er geen concentratie van krachten op één punt ontstaat en latere vermoeidheidsbreuken worden voorkomen. In elk geval lopen onze Argentijnse broeders lichtjaren voor op ons als het gaat om 6-cilinder GM-motoren. Wat dit betreft zou ik graag hun mening horen, evenals die van anderen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44684 door handmatig-mechanisch
Met de input van fiat147 is het dilemma wat te doen met een "gegloeid" of herhaaldelijk verhit motorblok iets duidelijker geworden. Ik heb de indruk dat de cilinderkop van een sloopauto komt. De auto is 22 jaar oud en ik vermoed dat de koppakking al drie keer vervangen is, met 370.000 km op de teller... en de bestuurder mikt niet op een wereldtitel in de rallysport (althans, voor zover ik weet). Ik ga kijken of ik een paar geschikte "helicoils" kan vinden en installeren, rekening houdend met de werkelijke waarde van de auto (leeftijd) en het budget van de klant (aangezien de rekening... is:) ). Maar niet voordat ik het blok en vooral de oppervlakken van de cilinderkop heb gecontroleerd. Bedankt voor het delen van jullie meningen. Groeten!;)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44685 door handmatig-mechanisch
Hallo, hoe gaat het? Wat betreft je probleem: de Helicoil is een alternatief, niet zo betrouwbaar als we zouden willen, maar ik heb ervaring met BMW 6-cilinderblokken. Ze maken schroefdraadbussen op een draaibank, die er vervolgens in geperst worden. Op die manier zorgen we ervoor dat dezelfde cilinderkopbouten passen. Ik hoop dat deze informatie je helpt, want het heeft bij mij prima gewerkt. Overleg het even met je monteur.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44687 door handmatig-mechanisch
Hallo TOCO, bedankt voor het nieuwe idee. Dit is een 4-cilindermotor. Ik ben niet bekend met schroefdraadbussen. Zou je me kunnen uitleggen wat ze precies zijn? Ik weet niet zeker of de dikte van het motorblok het toelaat om een ​​grotere diameter te boren (ik ben bang dat het blok dan scheurt). Zou je me kunnen vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Ik kan het me wel voorstellen, maar het zou fijn zijn als je het even zou kunnen uitleggen. Groeten!