Zoek MDM

Bulletin

helicoil in motorblok

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44657 door handmatig-mechanisch
Heli-coil in motorblok Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb een dilemma met een Vectra 2.0i-blok. Toen ik de cilinderkop losdraaide:droog: , zaten sommige bouten nogal los. Toen ik de demontage deed om de schroefdraad schoon te maken, zag ik dat ze "dansten":huh: . Dat komt doordat de schroefdraad een kleine kam heeft en zelfs als ik er een kraan langs laat lopen, geven ze niet veel mee. Ik weet niet of ik er een helicoil op moet zetten, of wat ik moet doen. Ik betwijfel of ze de koppels goed vasthouden, of dat ze, als ze dat wel doen, losraken en de spanning verliezen, wat niet klopt. Alle ideeën zijn welkom, alvast bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44662 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmonteurs op het onderwerp helicoil in het motorblok
Ik weet niet wat een helicoil is, maar je kunt hem corrigeren naar een grotere schroefdraadmaat. Als je bijvoorbeeld 8 hebt, kun je tap 10 plaatsen en naar een draaibankwerker gaan. Vraag hem om alleen tapeinden van maat 10 te maken die in het blok passen en de rest 8, zodat de cilinderkop goed past.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44663 door handmatig-mechanisch
[IMG

Ik had zin om met verf te spelen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44665 door handmatig-mechanisch
Hoi igryo, een helicoil is een soort "veer" die eerst met een speciale tap wordt ingeschroefd. Vervolgens wordt er een soort lijm op de schroefdraad aangebracht en wordt deze "veer" ingeschroefd. Hij blijft hetzelfde of zelfs robuuster dan een normale schroefdraad. Hij wordt veel gebruikt in de motorbouw om blokken met defecte schroefdraad te repareren. Het enige nadeel is de prijs. Een ander nadeel van het maken van een schroefdraad met een grotere diameter is dat ik het niet durf vanwege de blokwand; ik weet de dikte niet... en dan is er nog de uitharding van de schroef, want niet zomaar "ijzer" is geschikt; ik weet niet wat ik moet doen. Groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44675 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal,:) Ismael, wat zijn jouw ervaringen met de betrouwbaarheid van helicoils op de middellange en lange termijn (veel thermische cycli) en bij uitzetting en krimp? Is er een verschil tussen aluminium blokken en gietijzeren blokken? Ik stel alle tips en/of suggesties op prijs.:) Alvast bedankt. Met vriendelijke groet.