Zoek MDM

Bulletin

Uitwisseling van standpunten over de F9Q-motor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44641 door handmatig-mechanisch
Uitwisseling van meningen over de F9Q-motor Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, voor degenen die deze of een andere "beroemde" Renault-motor kennen... het geval: veel gevallen bij dit type motor worden veroorzaakt door breuk van de drijfstanglagers en vervolgens door breuk van het motorblok:kneep: (natuurlijk bijvoorbeeld van de drijfstang aan de zijkant...), naast veel gevallen van turbobreuk door gebrek aan smering. Denkt u niet dat deze twee problemen met elkaar verband houden? Nou, die ik heb gezien, eerst breekt de turbo, na een tijdje gaat het met de drijfstang,:woohoo: het lijkt me wel heel toevallig, het feit is dat ik laatst met een goede vriend sprak, hij vertelde me dit ook en hij vertelde me dat het probleem de schaafsel was die overbleef van het breken van de turbo, die uiteindelijk in het oliecircuit terechtkwamen en naar de krukas gingen voordat ze door het filter gingen:kwaadaardig: , waardoor de bussen kapot gingen... Ik denk dat het ook een probleem met de oliepomp zou kunnen zijn, want als het aan de bewerking (ruwheid-tolerantie) van de krukpennen lag, zouden ze veel eerder gebroken zijn, ze vallen dicht bij de 140.000 en zo'n 230.000 km... F9Q- en K9K-motoren, ze lopen goed, maar ze lijken me "vol". Laten we eens kijken wat je vindt of wat je hebt gezien van deze "wonderen van betrouwbaarheid" van Renault, want het zijn zeker niet de exemplaren die in de Formule 1 worden gebruikt, als je het bij het officiële huis vraagt, zul je dit zeker zien =:fluit: en als ze Eerlijke mensen,:blozen: wat vinden jullie van dit andere ding?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44653 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Uitwisseling van meningen over de F9Q-motor
Hallo allemaal, ismael53, het onderwerp dat je aankaart is erg interessant. Naar mijn mening, zoals bij bijna alle chronische en terugkerende problemen met deze verschijnselen, :lachen: En andere motoren zijn, naar mijn mening, te wijten aan meer dan één oorzaak. Ten eerste, gebreken in het motorontwerp. Deze Fransen, die alles willen miniaturiseren en integreren, houden rekening met factoren zoals prestaties en een laag brandstofverbruik, kostenefficiëntie en productie boven betrouwbaarheid (Japan). (Idiosyncrasie)
Ten tweede hadden ze weinig ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van moderne kleine dieselmotoren met directe injectie en vroegen ze terloops hulp aan anderen, waarvan de eerste common-railprojecten (Nissan) ook niet succesvol waren verlopen.
Ten derde de haast om een motor snel op de markt te brengen in een nichemarkt die ze grotendeels hadden verlaten.
Ten vierde, Chapusas, alsof ze een paar centen willen besparen, installeren een turbo zonder vloeistofkoeling (motorvloeistof of eigen circuit) (Ismael, corrigeer me als ik het mis heb), tenminste in Latijns-Amerika, en integreren de turbotimerfunctie niet in de motorregeleenheid (turbobetrouwbaarheid), enz., enz., enz.
Ten vijfde, onvoldoende oliekoeling.
Gebruikte materialen, ze zien er op sommige plekken goedkoop uit.
Ten zesde, verkoop complete motoren (voorkom kannibalisatie, schrootonderdelen of demontage).
ENZ., ENZ.; ENZ.
Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem van technologische mogelijkheden is; in de Formule 1 is dat overduidelijk. Ik weet zeker dat velen deze video hebben gezien:

isamel53 Sorry, off-topic, maar ik kon het niet uitstaan. Ik ben dol op de Formule 1, en het bewijst dat Renault geen technologische capaciteitsproblemen heeft, maar verder niets. Groeten allemaal.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door . Reden: spelling

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44656 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp: Uitwisseling van meningen over de F9Q-motor
Hoi fiat147, dat bedoelde ik met F1, ze weten hoe het moet... maar in zakelijke termen, het woord is "handel", geld verdienen aan pechgevallen van 1500 euro of meer... daar "weten" ze het ook, kijk, mijn vader was er vanaf '74 toen Nissan nog "Perkins" heette in Spanje, rond de tijd dat ik werd geboren (74), tot de laatste keer, ik denk rond 2002, ik weet het niet meer precies, dat het fuseerde met Renault, de vader wist hoe Nissan-machines werkten, toen hij naar Valladolid ging, naar de Renault-fabriek voor een probleem met de krukas, weet ik nog dat hij dingen zei en... ik moest er gewoon om lachen... deze man maakte al bijna 40 jaar motoren... wat een verschil, alles kan... deze man praatte niet om het praten en elke keer dat ik deze pechgevallen zie, herinner ik me waar hij het over had. Dan is er nog het ontwerp, zoals je zegt. Kijk maar naar het oliekoelersysteem, "vaarwel turbo's", de Garrett die erin zit is niet slecht, maar die moet wel goed worden onderhouden. En dan is er nog het elektronische probleem, met de "clip" en al die troep die steeds kapotgaat en expres geprogrammeerd lijkt te zijn... de Nissan krijgt ook al die voordelen... het is niet dat ik iets tegen Renault heb, maar de laatste tijd, als ik witte rook op de weg zie, zeg ik altijd: "het ruikt naar Renault." En dan vraagt mijn vrouw me: hoe wist je dat het een Renault was? Wat een toeval! Hoe dan ook, wat betreft de drijfstang, de 143 pk Celica 1ZZ, ga ook maar eens kijken wat ze hierover zeggen... Oké, degenen die een Renault hebben zullen me vertellen dat er ook domme monteurs zijn, nou ja, ik kreeg een Megane met een vastgelopen turbo omdat ze een filter met een grotere diameter hadden gemonteerd... wat betekende dat hij lekte... en met bijna geen druk of olie... je moet wel gek zijn om zoiets te doen... nou ja, er is alles... groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44658 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal. Ismael53, het is een genoegen om ideeën met jullie te delen. Als je het over de Toyota 1ZZ-FE hebt met zijn chronische oliedruk, timing en verbruiksproblemen, dan wist ik dat niet. :cheer: :cheer: :cheer: . alle merken hebben hun zwarte schapen :) :) :) Ik ben een Toyota-fan en uit ervaring weet ik dat de Japanners over het algemeen een stap voor zijn op het gebied van betrouwbaarheid. De elektronica van de Red Bull is van Nissan (Infinity), misschien is dat wel de reden waarom hij zo betrouwbaar is, want de magie in het energiedrankenteam zit in Adrian Newey, niet in Vettel. Ik zou dat genie van moderne F1-technologie wel eens bij Alonso (een vechter van BUITENGEWONE kwaliteit) willen zien, maar dan wel in een rode auto. :( :huh: , , maar dat is een ander onderwerp.
Wat Toyota betreft, kan ik je vertellen dat ik persoonlijk onder de indruk ben van de kwaliteit van het eindproduct. Toyota F2F's, eerbiedwaardige motoren die hier nog steeds draaien, en de mensen die ze bezitten, waarderen ze enorm, ondanks dat ze 40 jaar oud zijn, en bijna een halve eeuw oud, niet door licht gebruik, maar door intensief gebruik (vooral de Land Cruiser FJ). Ik heb er verschillende gezien en in eerste instantie was ik er niet zo door aangetrokken, maar ze hebben me veel geleerd over de kunst van het onderhouden van een bijzondere, oude machine. :lachen: :lachen: Ik heb deze motoren jarenlang zien draaien met vrijwel geen oliedruk, gescheurde drijfstanglagerschalen, gebroken zuigerveren, vrijwel geen oliestroom bovenin, bijna onverwoestbaar, gewoonweg indrukwekkend. De BJ (diesel) heeft echter B- en 3B (indirecte injectie) motoren uit dezelfde jaren met chronische cilinderkopproblemen (zoals die op mijn profielfoto, die ik enige tijd geleden met veel moeite heb gerestaureerd). En van dezelfde fabrikanten. :fluit: , vreemd toch, wat denk jij?

Wat het Formule 1-team Redbull-Renault-Nissan betreft, ook zij zijn niet onfeilbaar. Herinner je je de dynamo-storing nog? Toen die kapot ging, kwamen er stukken los die een kettingreactie in de motor veroorzaakten, wat in het seizoen 2012 de volledige vernietiging van twee tot drie motoren betekende? Herinner je je die beelden van de motor die een catastrofale storing kreeg? De drijfstang schoot niet alleen los om lucht te happen, maar de oerknal was zo intens heftig dat de drijfstangen en stukken naar buiten kwamen richting de vlakke koolstofbodem, die brak en het baanoppervlak raakte (overal vonken). (Ik kan me de blik van de Renault-coureurs voorstellen toen ze zo'n debacle zagen: :ohmy: :huh: :onzeker: :droog: :kneep: :S en de expressie van de controllers in telemetrie :blozen: :ohmy: :onzeker: zagen het probleem niet aankomen. Pas later ontdekten ze de fout. B) B) ;) .
Sorry, weer een off-topic.

Het mooiste verbrandingsgeluid vind ik de McLaren Honda V12 uit de jaren 90. De Matra V12 heeft ook een geweldig geluid (klassiek F1).

Wat denk jij?
Met vriendelijke groeten
Laatst bewerkt: 11 jaar en 7 maanden geleden door . Reden: 2 video's toegevoegd

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44667 door handmatig-mechanisch
:) Hoi Fiat, je hebt me aan het lachen gemaakt met die "oerknal"... nou ja... je moet het je herinneren (ik volg de Formule 1 bijna niet meer), maar ik vond het altijd leuk om terug te denken aan het ONGEËVENAARDE turbotijdperk met hun motoren... dat was mechanisch, en degenen die erin reden waren coureurs... en er was niet zoveel elektronische "controle"... degenen die in de regen reden en die 1500 pk sterke beesten op het water konden "zien" en accelereren, zijn verdwenen... Ik wil de Formule 1 van vandaag geen enkele eer ontnemen, maar voor mij is het niet meer hetzelfde. Wat de Toyota betreft, voor mij was het altijd de beste, en ik denk dat het dat nog steeds is. Het enige dat me verraste, was de Celica Varior met de 143 pk sterke 1.8-motor, met de "dansende" drijfstang.:woohoo: Groeten!!!