Hallo allemaal. Ismael53, het is een genoegen om ideeën met je uit te wisselen. Als je het hebt over de Toyota 1ZZ-FE met zijn chronische problemen met druk, timing en olieverbruik, dan was ik daar niet van op de hoogte.

Elk merk heeft wel een buitenbeentje.

Ik ben een Toyota-fan en uit ervaring weet ik dat Japanse auto's over het algemeen een stapje voorlopen qua betrouwbaarheid. De elektronica van Red Bull is van Nissan (Infinity), misschien is dat wel de reden waarom het zo betrouwbaar is, want de magie van het energiedrankteam zit hem in Adrian Newey, niet in Vettel. Ik zou die genialiteit van moderne F1-technologie graag eens zien bij Alonso (een buitengewone vechter), maar momenteel rijdt hij in een rode rammelbak.

Maar dat is een ander onderwerp.
Wat Toyota betreft, kan ik je vertellen dat ik persoonlijk onder de indruk ben van de kwaliteit van het eindproduct. Toyota F-2F's hebben beproefde motoren die hier nog steeds draaien, en de eigenaren waarderen ze enorm, ondanks dat ze 40 jaar oud zijn, en bijna een halve eeuw oud, niet door voorzichtig gebruik, maar door intensief gebruik (vooral de Land Cruiser FJ). Ik zie er verschillende, en aanvankelijk spraken ze me niet zo aan, maar ze hebben me veel geleerd over de kunst van het onderhouden van een bijzondere en klassieke auto.

Ik heb deze motoren jarenlang zien draaien met vrijwel geen oliedruk, gebarsten drijfstanglagers, gebroken zuigerveren, bijna geen olietoevoer naar de bovenkant, praktisch onverwoestbaar – gewoonweg indrukwekkend. De BJ (diesel) hier, met B- en 3B-motoren (indirecte injectie) uit dezelfde jaren, heeft echter chronische problemen met de cilinderkop (zoals die op mijn profielfoto, die ik enige tijd geleden met veel moeite heb gerestaureerd). En dezelfde fabrikanten...

Vreemd, hè? Wat vind jij ervan?
Wat betreft het Red Bull-Renault-Nissan F1-team, ook zij zijn niet onfeilbaar. Herinnert u zich de defecte dynamo nog, waarbij de brokstukken bij het breken een kettingreactie in de motor veroorzaakten, met als gevolg de volledige vernietiging van 2 tot 3 motoren in het seizoen van 2012? Herinnert u zich de beelden nog van de catastrofale motorstoring, waarbij niet alleen de drijfstang losraakte, maar de knal zo hevig was dat drijfstangen en stukken met grote snelheid tegen de carbon vloer werden geslingerd, deze braken en op het circuit terechtkwamen (overal vonken)? (Ik kan me de blikken van de Renault-motorbouwers voorstellen toen ze zo'n ramp zagen.)

en de weergave van de controllers in telemetrie

Ze zagen het probleem niet aankomen totdat ze de fout later ontdekten.

.
Sorry, alweer een off-topic kwestie.
Voor mij is het mooiste geluid van een verbrandingsmotor dat van de McLaren Honda V12 uit de jaren 90. De Matra V12 heeft ook een fantastisch geluid (klassieke F1).
Wat vind je ervan?
Met vriendelijke groeten