Hallo allemaal. Ismael53, het is een genoegen om ideeën met jullie te delen. Als je het over de Toyota 1ZZ-FE hebt met zijn chronische oliedruk, timing en verbruiksproblemen, dan wist ik dat niet.

. alle merken hebben hun zwarte schapen

Ik ben een Toyota-fan en uit ervaring weet ik dat de Japanners over het algemeen een stap voor zijn op het gebied van betrouwbaarheid. De elektronica van de Red Bull is van Nissan (Infinity), misschien is dat wel de reden waarom hij zo betrouwbaar is, want de magie in het energiedrankenteam zit in Adrian Newey, niet in Vettel. Ik zou dat genie van moderne F1-technologie wel eens bij Alonso (een vechter van BUITENGEWONE kwaliteit) willen zien, maar dan wel in een rode auto.

, , maar dat is een ander onderwerp.
Wat Toyota betreft, kan ik je vertellen dat ik persoonlijk onder de indruk ben van de kwaliteit van het eindproduct. Toyota F2F's, eerbiedwaardige motoren die hier nog steeds draaien, en de mensen die ze bezitten, waarderen ze enorm, ondanks dat ze 40 jaar oud zijn, en bijna een halve eeuw oud, niet door licht gebruik, maar door intensief gebruik (vooral de Land Cruiser FJ). Ik heb er verschillende gezien en in eerste instantie was ik er niet zo door aangetrokken, maar ze hebben me veel geleerd over de kunst van het onderhouden van een bijzondere, oude machine.

Ik heb deze motoren jarenlang zien draaien met vrijwel geen oliedruk, gescheurde drijfstanglagerschalen, gebroken zuigerveren, vrijwel geen oliestroom bovenin, bijna onverwoestbaar, gewoonweg indrukwekkend. De BJ (diesel) heeft echter B- en 3B (indirecte injectie) motoren uit dezelfde jaren met chronische cilinderkopproblemen (zoals die op mijn profielfoto, die ik enige tijd geleden met veel moeite heb gerestaureerd). En van dezelfde fabrikanten.

, vreemd toch, wat denk jij?
Wat het Formule 1-team Redbull-Renault-Nissan betreft, ook zij zijn niet onfeilbaar. Herinner je je de dynamo-storing nog? Toen die kapot ging, kwamen er stukken los die een kettingreactie in de motor veroorzaakten, wat in het seizoen 2012 de volledige vernietiging van twee tot drie motoren betekende? Herinner je je die beelden van de motor die een catastrofale storing kreeg? De drijfstang schoot niet alleen los om lucht te happen, maar de oerknal was zo intens heftig dat de drijfstangen en stukken naar buiten kwamen richting de vlakke koolstofbodem, die brak en het baanoppervlak raakte (overal vonken). (Ik kan me de blik van de Renault-coureurs voorstellen toen ze zo'n debacle zagen:

en de expressie van de controllers in telemetrie

zagen het probleem niet aankomen. Pas later ontdekten ze de fout.

.
Sorry, weer een off-topic.
Het mooiste verbrandingsgeluid vind ik de McLaren Honda V12 uit de jaren 90. De Matra V12 heeft ook een geweldig geluid (klassiek F1).
Wat denk jij?
Met vriendelijke groeten