Zoek MDM

Bulletin

Meningswisseling over de F9Q-motor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44641 door handmatig-mechanisch
Meningswisseling over de F9Q-motor. Gepubliceerd door manual-mecanica.
Hallo allemaal, voor degenen onder jullie die deze of andere "beroemde" Renault-motoren kennen... het probleem: er zijn talloze gevallen bekend van defecte drijfstanglagers bij dit type motor, met als gevolg schade aan het motorblok:kneep: (een duidelijk voorbeeld van een gebroken drijfstang aan de zijkant...). Daarnaast zijn er ook talloze gevallen van defecte turbo's door gebrek aan smering. Denken jullie niet dat deze twee problemen met elkaar verband houden? Nou, bij de gevallen die ik heb gezien, breekt eerst de turbo en na een tijdje de drijfstang.:woohoo: Dat lijkt me wel erg toevallig. Laatst sprak ik met een goede vriend die het ook over dit probleem had en zei dat het kwam door metaalsplinters die overbleven na het breken van de turbo. Die komen in het oliecircuit terecht en bereiken de krukas vóór het oliefilter:kwaadaardig: , waardoor de lagers beschadigd raken. Ik denk dat het ook een probleem met de oliepomp kan zijn, want als het een bewerkingsprobleem (ruwheid/tolerantie) van de krukaslagers zou zijn, zouden ze veel eerder kapot zijn gegaan. Ze gaan meestal kapot rond de 140.000 km en sommige halen zelfs 230.000 km. De F9Q- en K9K-motoren lopen goed, maar ze lijken me een afzetterij. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden of wat jullie gezien hebben van deze zogenaamde "betrouwbaarheidsvoorbeelden" van Renault. Het zijn in ieder geval niet de motoren die ze in de Formule 1 gebruiken. Als je het bij de officiële dealer vraagt, zie je waarschijnlijk dit =:fluit: en als ze eerlijk zijn, dit. Wat vinden jullie van:blozen:

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden - 11 jaar en 11 maanden geleden #44653 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Meninguitwisseling over de F9Q-motor
Hallo iedereen, ismael53, het onderwerp dat je hebt aangekaart is erg interessant. Naar mijn mening, zoals bijna alle chronische en terugkerende problemen bij deze wonderen... :lachen: En andere motoren hebben naar mijn mening meer dan één oorzaak. Ten eerste ontwerpfouten. Die Fransen, in hun streven naar miniaturisatie en integratie, geven prioriteit aan factoren zoals prestaties, een laag brandstofverbruik en kosten- en productie-efficiëntie boven betrouwbaarheid (Japan) tijdens de ontwerpfase. (Een Japanse eigenaardigheid)
Ten tweede hadden ze weinig ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van moderne dieselmotoren met directe injectie en een kleine cilinderinhoud. Bovendien zochten ze hulp bij anderen wiens eerste common rail-projecten (zoals Nissan) ook waren mislukt.
Ten derde was er de haast om snel een motor op de markt te brengen in een niche die ze grotendeels hadden verwaarloosd.
Ten vierde, Chapusas, alsof ze een paar centen willen besparen, plaatsen ze een turbo zonder vloeistofkoeling (motorkoelvloeistof of een eigen circuit) (Ismael, corrigeer me als ik het mis heb), tenminste in Latijns-Amerika integreren ze de turbotimerfunctie niet in de motorregeleenheid (betrouwbaarheid van de turbo), enzovoort, enzovoort.
Vijfde punt: Onvoldoende oliekoeling.
De gebruikte materialen lijken op sommige punten goedkoop.
Ten zesde, verkoop complete motoren (vermijd het demonteren van onderdelen, reserveonderdelen van autosloperijen of zelfmontage).
Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem van technologische mogelijkheden is; in de Formule 1 is dat meer dan duidelijk. Ik weet zeker dat velen deze video hebben gezien:

isamel53, sorry dat ik van het onderwerp afwijk, maar ik kon het niet laten. Ik ben dol op F1, en het laat zien dat Renault geen problemen heeft met technologische capaciteit, maar met andere zaken. Groeten aan iedereen.
Laatst bewerkt: 11 jaar 11 maanden geleden door . Reden: spelling

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44656 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Meninguitwisseling over de F9Q-motor
Hallo fiat147, dat bedoelde ik met F1, daar weten ze echt waar ze het over hebben... maar aan de commerciële kant, het woord zegt het al, "commercieel", geld verdienen aan reparaties die 1500 euro en meer kosten... daar weten ze ook waar ze het over hebben. Kijk, mijn vader werkte daar vanaf '74 toen Nissan nog "Perkins" heette in Spanje, rond de tijd dat ik geboren ben ('74). Tegen het einde, ik denk rond 2002, ik weet het niet precies meer, fuseerde het met Renault. Mijn vader wist hoe Nissan-machines werkten. Toen hij naar Valladolid ging, naar de Renault-fabriek, over krukassen, herinner ik me dat hij dingen zei en... gewoon lachte... hij had bijna 40 jaar motoren gemaakt... wat een verschil! Daar nemen ze alles aan... hij lulde niet zomaar wat, en elke keer als ik die reparaties zie, herinner ik me waar hij het over had. Dan is er nog het ontwerp, zoals je al zei, je hoeft alleen maar naar het oliekoelsysteem te kijken, "vaarwel". De Garrett-turbocompressor is niet slecht, maar hij heeft een goed brandstofsysteem nodig. En dan is er de elektronica, met zijn "clip" en al die andere onzin die steeds kapot gaat en die expres zo geprogrammeerd lijkt te zijn. Nissan begint al die slechte gewoontes ook over te nemen... Niet dat ik iets tegen Renault heb, maar de laatste tijd, als ik witte rook op de weg zie, zeg ik altijd "het ruikt naar een Renault", en mijn vrouw vraagt ​​dan: "Hoe wist je dat het een Renault was?" Wat een toeval! Maar goed, over die drijfstang, die van de 143 pk sterke Celica 1ZZ, daar moet je ook eens naar kijken wat ze erover zeggen... Oké, Renault-bezitters zullen het me vertellen, er zijn ook onbekwame monteurs. Nou ja, ik heb een Megane gehad met een vastgelopen turbo omdat ze een filter met een grotere diameter hadden gemonteerd... waardoor hij lekte... en er bijna geen druk of olie meer in zat... je moet wel een idioot zijn om zoiets te doen... tja, er zijn allerlei soorten mensen... groetjes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden - 11 jaar en 11 maanden geleden #44658 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal. Ismael53, het is een genoegen om ideeën met je uit te wisselen. Als je het hebt over de Toyota 1ZZ-FE met zijn chronische problemen met druk, timing en olieverbruik, dan was ik daar niet van op de hoogte. :cheer: :cheer: :cheer: Elk merk heeft wel een buitenbeentje. :) :) :) Ik ben een Toyota-fan en uit ervaring weet ik dat Japanse auto's over het algemeen een stapje voorlopen qua betrouwbaarheid. De elektronica van Red Bull is van Nissan (Infinity), misschien is dat wel de reden waarom het zo betrouwbaar is, want de magie van het energiedrankteam zit hem in Adrian Newey, niet in Vettel. Ik zou die genialiteit van moderne F1-technologie graag eens zien bij Alonso (een buitengewone vechter), maar momenteel rijdt hij in een rode rammelbak. :( :huh: Maar dat is een ander onderwerp.
Wat Toyota betreft, kan ik je vertellen dat ik persoonlijk onder de indruk ben van de kwaliteit van het eindproduct. Toyota F-2F's hebben beproefde motoren die hier nog steeds draaien, en de eigenaren waarderen ze enorm, ondanks dat ze 40 jaar oud zijn, en bijna een halve eeuw oud, niet door voorzichtig gebruik, maar door intensief gebruik (vooral de Land Cruiser FJ). Ik zie er verschillende, en aanvankelijk spraken ze me niet zo aan, maar ze hebben me veel geleerd over de kunst van het onderhouden van een bijzondere en klassieke auto. :lachen: :lachen: Ik heb deze motoren jarenlang zien draaien met vrijwel geen oliedruk, gebarsten drijfstanglagers, gebroken zuigerveren, bijna geen olietoevoer naar de bovenkant, praktisch onverwoestbaar – gewoonweg indrukwekkend. De BJ (diesel) hier, met B- en 3B-motoren (indirecte injectie) uit dezelfde jaren, heeft echter chronische problemen met de cilinderkop (zoals die op mijn profielfoto, die ik enige tijd geleden met veel moeite heb gerestaureerd). En dezelfde fabrikanten... :fluit: Vreemd, hè? Wat vind jij ervan?

Wat betreft het Red Bull-Renault-Nissan F1-team, ook zij zijn niet onfeilbaar. Herinnert u zich de defecte dynamo nog, waarbij de brokstukken bij het breken een kettingreactie in de motor veroorzaakten, met als gevolg de volledige vernietiging van 2 tot 3 motoren in het seizoen van 2012? Herinnert u zich de beelden nog van de catastrofale motorstoring, waarbij niet alleen de drijfstang losraakte, maar de knal zo hevig was dat drijfstangen en stukken met grote snelheid tegen de carbon vloer werden geslingerd, deze braken en op het circuit terechtkwamen (overal vonken)? (Ik kan me de blikken van de Renault-motorbouwers voorstellen toen ze zo'n ramp zagen.) :ohmy: :huh: :onzeker: :droog: :kneep: :S en de weergave van de controllers in telemetrie :blozen: :ohmy: :onzeker: Ze zagen het probleem niet aankomen totdat ze de fout later ontdekten. B) B) ;) .
Sorry, alweer een off-topic kwestie.

Voor mij is het mooiste geluid van een verbrandingsmotor dat van de McLaren Honda V12 uit de jaren 90. De Matra V12 heeft ook een fantastisch geluid (klassieke F1).

Wat vind je ervan?
Met vriendelijke groeten
Laatst bewerkt: 11 jaar en 11 maanden geleden door . Reden: 2 video's toegevoegd

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 11 maanden geleden #44667 door handmatig-mechanisch
:) Hé Fiat, je hebt me aan het lachen gemaakt met die "big bang"-opmerking... tja... we moeten het ons herinneren (ik volg F1 nauwelijks meer), maar ik heb altijd met plezier teruggedacht aan het ONGEËVENAARDE turbotijdperk van Renault met hun motoren... dat was echte mechanica, en de mensen die ermee reden waren echte coureurs... en er was niet zoveel elektronische "controle"... degenen die in de regen reden en die 1500 pk sterke beesten op het natte wegdek konden "zien" en accelereren, zijn nu legendarisch... Ik wil niets afdoen aan de huidige F1, maar voor mij is het niet hetzelfde. Wat Toyota betreft, dat was voor mij altijd een van de beste, en ik denk dat het dat nog steeds is. Het enige wat me verbaasde was de Celica met de 1.8 143 pk motor en de "dansende" drijfstangen.:woohoo: Groetjes!