Zoek MDM

Bulletin

terug naar de Vectra 2.0 dth!!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44529 door handmatig-mechanisch
Terug naar de Vectra 2.0 dth!!! Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, even kijken, met een Vectra 2.0dti 16v, als je gas geeft, gaat alles goed, je geeft "hout" en de storing gaat branden op het dashboard en alles komt los (de turbo komt er niet meer in). Ik heb alle vacuümslangen naar de magneetventielen gecontroleerd (inclusief de AA en verwarming). De magneetventielen geven volgens mij 32 ohm, die lijken in orde. De turbocapsule is ok. Als ik de slang loskoppel van de inlaatspruitstukmagneetklep, als ik gas geef, blaast de turbo bij het optrekken... Ik sluit hem weer aan en dan gaat het goed, na een tijdje weer dezelfde storing... Ik heb het inlaatspruitstuk gecontroleerd en die is niet geperforeerd, de turbocapsule ook niet. Hier weet ik niet waar ik nog meer naar moet kijken. Laten we zeggen dat hij al bij drie garages is geweest en niemand het kan vinden. Ik ga de vacuümpomp eens bekijken... en die magneetventielen die erin zitten, ik denk dat ze een mysterie herbergen, want wanneer je er een afsluit of de ontluchter omzeilt, gaat hij dan kapot?:huh: Laten we eens kijken of iemand van jullie dit probleem kent en hoe je het kunt oplossen. Het schijnt vaak voor te komen bij dit model, maar niemand weet wat het probleem is... Proost!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden - 11 jaar en 7 maanden geleden #44531 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp van de Vectra 2.0 dth!!!
Hoi Ismael53, ik heb een paar soortgelijke ervaringen gehad met een Opel/Chevrolet-combinatie met een Y17DT- en Y13DT-motor. Volgens mijn informatie zouden deze systemen erg vergelijkbaar moeten zijn met het systeem dat jij ervaart. De motorregeleenheid (ECU) heeft directe invloed op de turbodruk van de motor. Enerzijds ontvangt hij informatie over de inlaatdruk; anderzijds berekent hij een ideale drukinstelling op basis van verschillende parameters en vergelijkt deze met de huidige druk. Om deze druk te regelen, beschikt hij over een magneetventiel dat, met behulp van het motorvacuüm, de turbo-wastegate (drukbegrenzingsklep) in de gewenste positie zet om de turbodruk te regelen. De motor-ECU stuurt digitale pulsen (PWM) naar het magneetventiel en kan zo het door het vacuüm geproduceerde vacuüm "regelen" (de wastegate nauwkeurig positioneren). In mijn geval waren de problemen die ik zag niet precies hetzelfde. In één geval kon de ECU de druk niet regelen en ging hij buiten het ingestelde bereik. Omdat de druk niet kon worden geregeld, ging de module in de beschermingsmodus, waardoor de injectiestroom werd verminderd en tegelijkertijd de foutcode werd gegenereerd. (Een kapotte magneetklep veroorzaakte vacuümverlies.)
In het andere geval, bij het verwijderen van de startmotor voor reparatie, werd de vacuümleiding die van de regelmagneetklep naar de turbo liep, tijdens de installatie afgeknepen. In ieder geval raad ik scannen aan, omdat er in deze systemen niet slechts één type fout bestaat met betrekking tot de regeling van de turbodruk. Zo zag ik bijvoorbeeld een soortgelijk geval bij een vriend, waarbij de regeleenheid er alles aan deed om de turbodruk te verhogen, maar dat lukte niet. In dit geval gaf de foutcode aan dat de turbodruk altijd lager was dan de berekende ingestelde waarde (in dit geval bleef de wastegateklep open staan). In de voorgaande gevallen was de druk boven de ingestelde waarde en probeerde de module deze ook te regelen, maar dat lukte niet. Sterker nog, met de scanner aangesloten en een vacuümmeter aangesloten op de drukmodulerende magneetklep, kan de ECU worden aangestuurd om de pulsbreedte (die de stroom regelt) te variëren, gesloten of volledig open. In het eerste geval, als het systeem goed werkt, zou de atmosferische druk moeten worden bereikt; in het tweede geval de onderdruk die door de vacuümpomp wordt gegenereerd. Ten slotte, wanneer de vacuümpomp uitvalt, ontstaan er doorgaans problemen in alle vacuümgestuurde systemen (codes). Wanneer het probleem zich echter in één systeem voordoet, worden er voor elk systeem specifieke codes gegenereerd. Daarom is de scanner zo belangrijk voor de diagnose. Ik hoop dat het helpt; we nemen contact met u op. Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 11 jaar 7 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44534 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je reactie, het komt min of meer overeen met wat ik me had voorgesteld. Het is in het geval dat je noemt, waarbij de injectiestroom bij het inschakelen afneemt en het defect raakt. Het probleem is dat ik me zorgen maak over de solenoïdeklep van de turboregeling. Ik vertrouw deze niet, ik ga ermee rommelen, want die moet progressief zijn afhankelijk van de spanning of zoiets... Nou, zoals ik al zei, het is niet normaal. Dan kijken we hoe het met de depressor is en zelfs met de rembekrachtiger, mocht die lek zijn. Dan kijken we alles na en zien we wel. Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44535 door handmatig-mechanisch
Hoi Ismael, de klep is progressief volgens de digitale pulsbreedte die de ECU uitzendt. Dit is de beste manier om de stroom die door de klep gaat, en daarmee het magnetische veld dat erin wordt gegenereerd, nauwkeurig te regelen. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 7 maanden geleden #44584 door handmatig-mechanisch
Hoi Ismael53, heb je het probleem opgelost? Zo ja, dan ben ik benieuwd wat het was. Ik deel je diagnostische ervaring graag, als je dat wilt. Met vriendelijke groet, allemaal.